pilot tupolewa

Agnieszka Kublik, Wojciech Czuchnowski

Gen. Błasik wywierał presję na pilotów tupolewa? Nowa opinia biegłych

Gen. Błasik wywierał presję na pilotów tupolewa? Nowa opinia biegłych

Czy dowódca sił powietrznych odpowiada za błędy załogi Tu-154 nad Smoleńskiem? Opinia biegłych jest jednoznaczna. Jego obecność w kabinie mogła blokować psychicznie załogę w ostatnich minutach.

Pilot tupolewa: Lądują debeściaki

"To patrzcie, jak lądują debeściaki" - miał powiedzieć pilot Tu-154 po tym, jak koledzy z Jaka-40, który ponad godzinę wcześniej wylądował w Smoleńsku, poinformowali go o fatalnej pogodzie.

Pilot tupolewów: za późno podjęto decyzję o odejściu na drugi krąg

Lech Kasprowicz, emerytowany pilot tupolewów z wieloletnim stażem, o przyczynach katastrofy samolotu Tu-154M, z zaznaczeniem że nie czytał wniosków raportu komisji:

Smoleńsk: były wiceszef BOR skazany. W uzasadnieniu wyroku - także o zamachu

Smoleńsk: były wiceszef BOR skazany. W uzasadnieniu wyroku - także o zamachu

Zemsta Macierewicza za śledztwo smoleńskie: ekspert psychologii lotniczej został dowódcą kawalerii pancernej

Zemsta Macierewicza za śledztwo smoleńskie: ekspert psychologii lotniczej został dowódcą kawalerii pancernej

towarzystw badających psychologię pilotów w warunkach stresu. Decyzją Antoniego Macierewicza ma dowodzić batalionem w 11. Dywizji Kawalerii Pancernej w Żaganiu, z powodu "ważnych aspektów społecznych". - Oczywisty absurd i represja. To fachowiec wąskiej specjalizacji, czołg widział chyba tylko na

Wieża: Jak 40 lądował bez zgody. Piloci: Tupolew też nie miał ostatecznej zgody

Wieża: Jak 40 lądował bez zgody. Piloci: Tupolew też nie miał ostatecznej zgody

O wydaniu komendy przerwania lądowania zeznali przed prokuratorami rosyjscy kontrolerzy - dowiedziała się reporterka TVN24 Gdy samolot znajdował się na kilometr przed pasem, zorientowali się, że go nie widzą. Do tego załoga JAKa nie poprosiła ich o zgodę na lądowanie i nie podawała informacji o swoj

Artur Wosztyl, pilot jaka, który lądował przed tupolewem: Nie mam wiedzy potwierdzającej tezę o zamachu

Artur Wosztyl, pilot jaka, który lądował przed tupolewem: Nie mam wiedzy potwierdzającej tezę o zamachu

- odpowiedział Wosztyl. Rymanowski pytał pilota o doniesienie, jakie złożył na niego do prokuratury gen Lech Majewski. Chodziło o lądowanie w Smoleńsku poniżej warunków bezpieczeństwa. - Nie złamałem prawa. Z tego co wiem, postępowanie toczy się w sprawie, do tej pory nie byłem na ani jednym przesłuchaniu

Eksperci prokuratury obciążają dowódcę sił powietrznych

Eksperci prokuratury obciążają dowódcę sił powietrznych

Zawarli je oni w kompleksowej opinii sporządzonej na potrzeby śledztwa smoleńskiego. "Wyborcza" poznała końcowe oceny grupy 20 biegłych, wśród których byli m.in. psychologowie, lekarze, piloci oraz specjaliści od budowy samolotów i od fonoskopii. W rozdziale "Czynniki, które wpłynęły

Smoleńsk: zamach wykluczony

Smoleńsk: zamach wykluczony

pilot tupolewa, który rozbił się 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem, mieli nieważne uprawnienia do kierowania tego typu samolotem. Certyfikatu w ogóle nie miał nawigator, a jedyną osobą w kokpicie, która miała prawo tam zasiadać, był technik pokładowy. Winni polscy piloci... Biegli jako przyczynę

Fragmenty najnowszych odczytów. "Muszą tam być!"

Fragmenty najnowszych odczytów. "Muszą tam być!"

* 8:16:49 - rozmowa w kokpicie: DRUGI PILOT: - Ale dziesiąta i mgła? [piloci posługują się rosyjskim czasem późniejszym o dwie godziny] NAWIGATOR: - Tu masz k... przybliżenie. Jak jest kontakt wizualny, oni nie rozumieją wcale tego. Za ile te uroczystości się zaczynają? OSOBA NIEZIDENTYFIKOWANA

Nieznane śledztwo smoleńskie: zaniedbania przy szkoleniu pilotów

Nieznane śledztwo smoleńskie: zaniedbania przy szkoleniu pilotów

;członkowie załogi [tupolewa, który rozbił się pod Smoleńskiem] pomimo uzyskania formalnych uprawnień, potwierdzonych rozkazami dowódcy jednostki, nie spełniali kryteriów pilota w pełni wyszkolonego i przygotowanego do wykonywania obowiązków". Z raportu Millera wynika, że odpowiedzialność za stan pułku

Zespół Laska przypomina przyczyny katastrofy smoleńskiej: brak szkoleń, samolot niedostosowany do liczby pasażerów, fatalna pogoda

prawidłowo, a w dodatku jest przestarzały i nieprecyzyjny), niewłaściwe środowisko pracy pilotów (otwarte drzwi do kokpitu i częste wizyty w nim różnych osób, także w ostatniej fazie lotu). Jedynak zwrócił też uwagę na informacje, które piloci prezydenckiego tupolewa otrzymywali od kolegów z jaka-40

Ekspert Macierewicza szczerze w Telewizji Trwam. "Piloci zeszli poniżej 100 metrów. W wywiadzie z Kraśko trochę zagrałem"

Ekspert Macierewicza szczerze w Telewizji Trwam. "Piloci zeszli poniżej 100 metrów. W wywiadzie z Kraśko trochę zagrałem"

kupuje się na rynku. Nic więcej nie mogę powiedzieć. W środę w programie "Polski Punkt Widzenia" prof. Rońda został zapytany przez dziennikarza Telewizji Trwam o to, na czym opiera swoją tezę, że piloci tupolewa nie zeszli na wysokość poniżej 100 m. - Oni niestety zeszli poniżej 100 metrów. Ja

Piloci za sterami Tu-154 M

Piloci za sterami Tu-154 M

- Brak więc jakichkolwiek podstaw do spekulacji, że na miejscu pilota siedział dowódca sił powietrznych - oświadczył w piątek szef Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie płk Ireneusz Szeląg. Chodzi o głosy, że gen. Andrzej Błasik mógł się przesiąść za stery Tu-154M 10 kwietnia. Prokuratura

Incydent gruziński

Incydent gruziński

, sprawdzając, czy Pietruczuk popełnił przestępstwo, gdyż nie wykonał rozkazu prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Świadkiem i uczestnikiem konfliktu dowódcy z prezydentem był kpt. Arkadiusz Protasiuk - wówczas drugi pilot. Po niespełna 20 miesiącach, 10 kwietnia 2010 r., to on dowodził tupolewem, który z prezydentem

Najważniejsze słowa: "Na kursie i ścieżce"

- Taki komunikat oznacza, że jest dobrze - zarówno pod względem wysokości maszyny, jak i jej położenia lewo/prawo względem pasa. Pilot ma świadomość, że nie ma błędów i nie musi korygować toru lotu - mówi "Gazecie" gen. Anatol Czaban, szef szkolenia sił powietrznych. Zaznacza jednak, że

"Nic nie widać" - nowe zdanie odczytane z kokpitu Tu-154M

"Nic nie widać" - nowe zdanie odczytane z kokpitu Tu-154M

tupolewa 154 M, podczas którego odtworzone zostaną zachowania pilotów i maszyny, jaki podczas lotu do Smoleńska (oczywiście na innej wysokości). Grochowski nie chciał zdradzić, kiedy taki eksperyment zostanie przeprowadzony.

Smoleńsk z betonu, czyli katolickie pogaństwo

Smoleńsk z betonu, czyli katolickie pogaństwo

mniej więcej wiemy, jak wygląda ów biedny tupolew, wszyscyśmy już go obejrzeli w sieci, że jest z betonu, że skrzydła nie wiedzieć zupełnie czemu znajdują się tuż za kabiną pilotów, do której z kolei wstawiono dwa fotele samochodowe, bodajże z wersji rajdowej fiata 126p, że koła ma od poloneza, że

PiS ogłosił kandydatów do Rady Warszawy. Jest kilka niespodzianek

PiS ogłosił kandydatów do Rady Warszawy. Jest kilka niespodzianek

W okręgu obejmującym Śródmieście i Ochotę "jedynką" jest, tak jak cztery lata temu, Andrzej Kropiwnicki, przewodniczący regionu Mazowsze NSZZ "S" i obecny stołeczny radny. Drugi na liście jest - to nowość - prawnik Tomasz Szlązak z Polski Razem Jarosława Gowina. W okręgu obejmują

Dwa nowe śledztwa: dot. pilotów Jaka-40 oraz urzędników przygotowujących wizytę z 10.04

Dwa nowe śledztwa: dot. pilotów Jaka-40 oraz urzędników przygotowujących wizytę z 10.04

publicznych, nie będących żołnierzami, którzy organizowali wizyty delegacji w Katyniu, 7 i 10 kwietnia 2010 r Piloci Jaka-40 lądowali wbrew przepisom Będzie odrębne śledztwo w trybie postępowania karnego, w sprawie lądowania Jaka-40 w Smoleńsku - poinformował gen. Parulski. Jak-40 lądował 10 kwietnia w

Spór o kłótnię przed wylotem do Smoleńska

Spór o kłótnię przed wylotem do Smoleńska

, że rozmowa była emocjonalna - mówił w sobotę w TVN 24 mec. Andrzej Werniewicz, pełnomocnik wdów po kpt. Protasiuku i drugim pilocie kpt. Robercie Grzywnie. Komentował w ten sposób informację stacji, że prokuratura i komisja badająca wypadek dysponują filmem (bez dźwięku) z monitoringu, na którym

Edmund Klich ujawnia swoją prawdę o Smoleńsku

Edmund Klich ujawnia swoją prawdę o Smoleńsku

Wywiad-rzeka Edmunda Klicha dla Michała Krzymowskiego "Moja czarna skrzynka" pojawia się na rynku w momencie szczególnym. Trwa apogeum wojny o katastrofę smoleńską w 2. rocznicę tej tragedii. Politycy PiS otwarcie mówią o zamachu, wypowiedzeniu wojny Polsce przez Rosję, spisku premierów Po

Kto ponosi winę za katastrofę boeinga i tupolewa?

pułapu. Pilot boeinga usłyszał głos mówiący: "Schodź w dół, schodź w dół", a tupolewa: "Zwiększaj wysokość, zwiększaj wysokość". W tym samym momencie możliwość katastrofy zauważył szwajcarski kontroler lotu, pod którego opieką znajdowały się obie maszyny. I, nie wiedząc, że zadziałał

Edmund Klich: Ktoś wszedł do kabiny Tu 154 na minutę przed katastrofą

Edmund Klich: Ktoś wszedł do kabiny Tu 154 na minutę przed katastrofą

Wieczorem w TVN24 Edmund Klich ujawnił, że otrzymanego pełnego zapisu wynika, że na minutę przed katastrofą w kabinie pilotów pojawiła się nowa osoba spoza załogi. Dotychczas było wiadomo, że ktoś wchodził do kabiny na 16 minut przed katastrofą. Minutę przed katastrofą pojawila się inna osoba

Chrystus w tupolewie. "Weszłam do kościoła na adorację i... szok!!!"

wystroju Grobu Pańskiego: "Dobry pomysł z tupolewem, brawo"; "Przejmujące, piękne, odważne i właściwe... Dziękujemy!". - Dla człowieka trzymającego się z boku, nie oglądającego tv ołtarz z tupolewem będzie po prostu upamiętnieniem zeszłorocznej tragedii i szansą na refleksję do jakiej

PiS broni honoru gen. Błasika, czyniąc z niego zdrajcę

wersje odczytu nagrań z kabiny trzy potwierdzają: dowódca sił powietrznych był w kokpicie, sam łamiąc procedury, patrzył, jak załoga łamie kolejne - za szybko się zniża w gęstej mgle, bez kontaktu wzrokowego z ziemią i poniżej swoich minimów. Drugi jest mniej więcej taki: na pokładzie tupolewa były

Wina kontrolerów w Smoleńsku - kilka uwag nawigatora [LIST]

Techniczne przyczyny katastrofy w Smoleńsku - na podstawie: 1. zapisów korespondencji radiowej kontrolerów rosyjskich z pilotami tupolewa, 2. korespondencji pilota tupolewa z pilotem z jaka 40, 3. rozmów z kabiny załogi. Rankiem 10.04.2010 r. stało się coś nieprawdopodobnego i niespotykanego w

Nawet jeśli Rosjanie odpalili pięć bomb, wina pilota nie ulega wątpliwości. Czyli jeszcze raz o "fizyce smoleńskiej"

smoleński", robi ten sam błąd. Nie przemyślała fizycznego modelu zjawiska. Stąd jej pytanie, dlaczego nie ma krateru po upadku tupolewa (w innym wariancie ten błąd pojawia się w pytaniu, dlaczego upadek z tak małej wysokości spowodował tak potężne zniszczenia). Rysunek modelu fizycznego katastrofy jest

Katastrofa smoleńska. Ewa Błasik i Małgorzata Wassermann apelują o międzynarodowe śledztwo

tupolewem lądował w Smoleńsku. Zobacz też: Katastrofa smoleńska. "Jestem zbyt doświadczonym pilotem, żeby uznać, że tam był jakikolwiek ślad zamachu"

Katastrofa Smoleńska. Biegli prokuratury kontra dowody znalezione na wycieraczce

. Część z nich panikowała, gdy mimo przekazania kapitanowi tu-154 informacji: "Warunków do przyjęcia samolotu nie ma" (gęsta mgła, widoczność kilkakrotnie poniżej dopuszczalnych norm), załoga tupolewa postanowiła jednak podejść do próbnego lądowania. Kontrolerzy mogli wcześniej nakazać pilotowi

Na szkolenia do Moskwy

Podobna umowa będzie dotyczyć pilotów tupolewów. Pierwsza grupa pilotów przejdzie szkolenie pod koniec lutego. Obowiązek szkolenia załóg rządowych samolotów na symulatorach przewiduje nowy program przyjęty w polskim lotnictwie wojskowym na początku roku.

Rosyjski Tu-154 awaryjnie lądował w lesie

Nikt nie zginął i nie został ranny po awaryjnym lądowaniu tupolewa 154 w pobliżu miasta Iżma na północy Rosji. Samolot leciał w środę z Syberii do Moskwy i niespodziewanie w powietrzu stracił całe zasilanie elektryczne. Z wysokości 10 km pilot tupolewa zauważył zamknięte od lat wojskowe lotnisko

Zamach.gov.pl. Antoni Macierewicz powołał podkomisję smoleńską. Jej członkowie wierzą w zamach

. - Kto mówi prawdę, w prawdzie ma obronę - dwukrotnie cytował Sofoklesa. Obalał "niewiarygodne twierdzenia o brzozie [w którą uderzył tupolew] i winie polskich pilotów". - Cały naród czeka na prawdę, narodowi jesteśmy tę prawdę winni. To jest polska racja stanu - mówił. Po nim występowała Ewa

Podkomisja smoleńska rozpoczęła prace

Podkomisja została powołana przez szefa MON Antoniego Macierewicza. Ma od nowa zbadać przyczyny katastrofy prezydenckiego tupolewa. Pierwszy wiceprzewodniczący podkomisji Kazimierz Nowaczyk: "W pierwszym tygodniu członkowie podkomisji będą spotykać się rano i pracować tak długo, jak to będzie

Załoga

języku rosyjskim (znał tylko angielski). Do Warszawy Jak-40 wrócił o 19.20, a nawigator był w domu o 20.30. Jak opowiadała potem jego żona, do godz. 22 studiował mapy lotu do Smoleńska. O 2.30 musiał już wstać, by dołączyć do załogi tupolewa. Takie błędy wynikały m.in. ze zbyt małej liczby pilotów i

"Zamachowcy" mają kłopot

, że ogłosimy jej powołanie np. w piątek - zaznaczył. Zgodnie z prawem lotniczym Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego to jedyna instytucja, która może ustalić przyczyny katastrofy lotniczej. I orzekła: prezydencki tupolew rozbił się 10 kwietnia 2010 r., ponieważ leciał za nisko, za

Katastrofa smoleńska. Prokuratura chce postawić zarzuty rosyjskim kontrolerom z Siewiernego

; (natychmiast do góry). Już komisja Millera sprawdziła, że dowódca tupolewa również wcześniej łamał procedury, schodząc poniżej minimów. To rezultat fatalnego poziomu szkolenia w 36. specjalnym pułku (zlikwidowanym po katastrofie). Biegli potwierdzają, że 10 kwietnia drugi pilot nie ustawił systemu TAWS, a

Stenogramy z wieży kontrolnej w Smoleńsku nie wnoszą niczego nowego. Zapis z kokpitu tu-154 może być przełomem

pozwolenia, by zejść na 50 metrów Kontrolerzy byli coraz bardziej zdenerwowani, kierownik lotów zdawał sobie sprawę z fatalnej pogody i nie chciał, żeby tupolew otrzymał zgodę na podejście do lądowania. Wbrew temu, co twierdzi załoga jaka-40, Rosjanie nie wydali komendy załodze tupolewa, by zeszła do 50 m i

Zamachowa podkomisja Macierewicza. Zobacz, kto jest kim

kawałka skrzydła niekoniecznie musi oznaczać utratę sterowności samolotu", a samolot, nawet lądując do góry nogami, nie miałby kadłuba tak rozbitego jak polski tupolew. Marcin Gugulski: były rzecznik rządu Jana Olszewskiego, razem z Macierewiczem likwidował WSI i pisał raport o "zamachu

Katastrofa smoleńska. Przecież wszystko jest jasne

To nieprawda. Katastrofa prezydenckiego tupolewa 10 kwietnia 2010 r. należy do bardzo dobrze udokumentowanych katastrof. Zachowała się dokumentacja, czarne skrzynki - te z odsłuchami z kabiny, które są w Rosji, i te z zapisem działania mechanizmów samolotu, które są w Polsce. Wiemy, jakie decyzje

Smoleńskie fakty i mity

dowody - zapisy z czarnych skrzynek (zgodne ze sobą), zeznania świadków, opinie biegłych. I orzekła, że przyczyną wypadku samolotu Tu-154M były błędy załogi: * wyznaczenie przez dowódcę 36. specjalnego pułku na dowódcę samolotu niedoszkolonych pilota i nawigatora, * zejście przez pilota poniżej

Maciej Lasek rozprawił się z kłamstwami smoleńskimi [WYBORCZA NA ŻYWO]

Antoniego Macierewicza. Później odpowiadał na pytania publiczności. Nikt nie sprowadzał tego samolotu na śmierć. To obraza dla polskich pilotów - Media w sprawie katastrofy smoleńskiej wykonały złą i dobrą robotę - mówił dr Maciej Lasek. - Dobrą, bo informowały o katastrofie i jej przyczynach, a złą, bo

Katastrofa smoleńska. Sekta zakrzykuje prawdę. Ale groźniejsi są ci, którzy ją zacierają

i wątpliwości w ustaleniach komisji Jerzego Millera... I uparcie powtarzają, że nadal prawdy nie znamy. Otóż prawdę znamy. Podstawowe przyczyny ustaliła już dawno komisja Millera, a ogłoszone dotychczas wyniki śledztwa prokuratury są bardzo podobne. Piloci lądowali w warunkach, które wykluczały

Wosztyl podtrzymuje, że była zgoda wieży na zejście Tupolewa do 50 metrów

21.01. Warszawa (PAP) - Kontroler z wieży w Smoleńsku zezwolił załodze Tu-154M na zejście do wysokości 50 m; nie zmieniam swoich zeznań - oświadczył w środę Artur Wosztyl, pilot Jaka-40, który wylądował kilkadziesiąt minut przed katastrofą samolotu z prezydentem. Naczelna Prokuratura Wojskowa

Seremeta zamieszanie z ekspertami

Tak odniósł się do ujawnienia we wtorek przez RMF FM najnowszego odczytu z czarnej skrzynki z kokpitu tupolewa. Z tego dokładniejszego badania biegłych opartego na bardzo precyzyjnym odczycie wynika, że w kabinie pilotów do końca był dowódca sił powietrznych gen. Andrzej Błasik. Nie opuścił kokpitu

Zarzuty dla kontrolerów ze Smoleńska? Lotnisko powinno zostać zamknięte

prokuratury wojskowej, która bada sprawę. Zarzuty dla Rosjan będą nie wcześniej niż przed samym końcem śledztwa. A to właśnie zostało przedłużone do 10 kwietnia 2015 r. Najpewniej całe śledztwo zostanie umorzone z powodu śmierci domniemanych odpowiedzialnych za katastrofę (m.in. piloci), a wcześniej wątek

Trzeci lot Tu-l54. Do raportu komisji Millera blisko?

;chcieli wylądować za wszelką cenę". Potwierdza to komenda pilota tupolewa kpt. Arkadiusz Protasiuk "odchodzimy" na ok. 15-17 sekund przed rozbiciem się samolotu. Płk. Grochowski mówił, że piloci "mieli wystarczająco dużo czasu, żeby wyprowadzić samolot". Dlaczego się nie udało

Co się działo w kokpicie Tu-154

Tuż przed piątą rocznicą katastrofy smoleńskiej do mediów przeciekł bogatszy o nowe treści stenogram z rozmów, jakie w ostatnich 25 minutach lotu prowadzili piloci tupolewa i osoby, które bez przerwy wchodziły do kabiny. Nową ekspertyzę fonoskopijną ujawniło Radio RMF FM. Odczytane przez biegłych

Nad Smoleńskiem gen. Błasik nie wydał polecenia: "Panowie, kończyć tę zabawę, na drugi krąg, odchodzimy!". A powinien

Agnieszka Kublik: Biegli wojskowej prokuratury inaczej niż dotąd interpretują zachowanie gen. Andrzeja Błasika w kokpicie w ostatnich minutach lotu tupolewa. Zarzucają mu, że był bierny, nie kazał załodze lecieć na lotnisko zapasowe, akceptował schodzenie poniżej minimów w gęstej mgle. Płk Piotr

Dłuższy remont Tu-154

smoleńskiej w kraju nie ma żadnego tupolewa, piloci nie mogą przeprowadzać tzw. treningów zastępczych.

Ekspertyzy biegłych ostatecznie wykluczają wybuch

nad Smoleńskiem. Tym samym informacje przekazane przez prokuraturę w tej sprawie powinny położyć kres manipulowaniu opinią społeczną przez zespół pana Macierewicza na temat wybuchu na pokładzie Tupolewa. Materiał dowodowy w tej sprawie był i pozostaje jednoznaczny - wybuchu, a co za tym idzie zamachu

Szczątki gen. Błasika od soboty na Jasnej Górze

prezydenckiego tupolewa trwa spór o to, czy gen. Błasik był obecny w kokpicie podczas podejścia do tragicznego lądowania zakończonego zderzeniem z ziemią. Dwie pierwsze ekspertyzy (rosyjskiego MAK i Laboratorium Kryminalistycznego Policji) wskazywały, że to jego głos został nagrany w kabinie pilotów. Ekspertyza

Rewizja smoleńska o świcie. Policja u biegłego, który badał nagrania z tupolewa

przecieku do Radia RMF FM treści ekspertyzy analizującej zapis rozmów z kokpitu tupolewa. Radio ujawniło ją 7 kwietnia 2015 r. Z ekspertyzy wynika, że dowódca sił powietrznych gen. Andrzej Błasik do końca był w kabinie pilotów, a jego zachowanie mogło się przyczynić do katastrofy. Biegli wojskowej

Nowe odczyty nagrań z kokpitu tupolewa potwierdzają: załoga była pod presją generała Błasika

Stenogram odczytu ujawniło wczoraj Radio RMF FM. Jest w nim ok. 30 proc. więcej treści niż w dotychczas publikowanych rozmowach z ostatnich 25 minut lotu. Zapis pokazuje, że tuż przed próbnym podejściem - które zakończyło się zderzeniem z ziemią i śmiercią 96 osób - piloci nie byli w kabinie sami

Przewodniczący podkomisji Macierewicza już wie: Prawie z pewnością tupolew rozpadł się w powietrzu. "Rekord kompromitacji"

Szef MON Antoni Macierewicz powołał podkomisję smoleńską na początku lutego. By to zrobić, wydał specjalne rozporządzenie o funkcjonowaniu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Podległa Macierewiczowi podkomisja ma na nowo zająć się katastrofą prezydenckiego tupolewa sprzed

Zamach smoleński to mit, ale ogromna większość Polaków w niego nie wierzy [SONDAŻ WYBORCZEJ]

Na początku kwietnia ankieterzy zadali pytanie: "Która z przyczyn katastrofy polskiego samolotu pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r. jest Pana/Pani zdaniem najbardziej prawdopodobna?". Badani mieli do wyboru: błąd pilotów lub kontrolerów lotu; zamach, spisek przeciwko prezydentowi; naciski

Po wyborach Smoleńsk

. Ma wnioski końcowe zespołu biegłych, wśród których byli m.in. psychologowie, lekarze, piloci oraz specjaliści od budowy samolotów. Biegli potwierdzili ustalenia rządowej komisji Jerzego Millera: tupolew leciał za szybko, za nisko, w bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych. To były błędy polskiej

Niewygodna prawda czarnych skrzynek

takie zachowania były normą. Miał w tej sprawie własne doświadczenie. W sierpniu 2008 r. był drugim pilotem tupolewa, który miał lecieć do objętej wojną Gruzji. Gdy dowódca kpt. Grzegorz Pietruczuk odmówił ze względów bezpieczeństwa lotu do Tbilisi, presję na kapitana wywierało dowództwo Sił

Zmiażdżony kokpit tupolewa. Co jeszcze pokazują zdjęcia ujawnione przez zespół Laska?

wyjaśniania wątpliwości wokół katastrofy prezydenckiego samolotu. Fotografie, które można obejrzeć na stronie faktysmolensk.gov.pl, właściwie nie pokazują kokpitu tupolewa. Kabina pilotów znalazła się bowiem pod szczątkami przedniej części kadłuba i została przez nie przygnieciona, gdy samolot do góry nogami

Syn zmarłego w Smoleńsku dyplomaty: Na dzisiejszą uroczystość nawet nie dostałem zaproszenia

ułańskiej fantazji pilotów było słabym zachowaniem i tacy ludzie nie powinni tam być. Ich wewnętrzne przekonania powinny im powiedzieć: "ja tam nie będę się pchał". Według stenogramów generał Andrzej Błasik do ostatniej chwili był w kokpicie prezydenckiego tupolewa i wywierał naciski na pilotów

Kim są członkowie podkomisji Macierewicza ds. katastrofy smoleńskiej? 21 nazwisk

. Kazimierz Grono są nawigatorami. Chrzanowski wykładał w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, był nauczycielem m.in. pilotów, którzy zginęli za sterami tupolewa pod Smoleńskiem. "Gen. Błasik miał plan naprawy sytuacji i stanu sprawności samolotów. Niestety nie zdążył. W 2010 roku

Prokuratura ujawnia stenogram nagrań z kokpitu. Różnice w analizie i opinii

We wtorek Radio RMF FM ujawniło odczytane za pomocą precyzyjnej aparatury nagrania z ostatnich minut lotu prezydenckiego tupolewa, który rozbił się 10 kwietnia 2010 r., ale już następnego dnia prokurator generalny Andrzej Seremet zaczął przekonywać, że odczyt nie jest pewny, bo w dyspozycji

Ił-76

154 (sama przestrzeń ładunkowa ma wymiary 20 x 3,45 x 3,4 m). Pilotował go mjr Oleg Frołow, który bardzo dobrze znał lotnisko Siewiernyj, bo stacjonował tam do czasu rozformowania w 2009 r. 103. Gwardyjskiego Krasnosielskiego Pułku Lotnictwa Transportowego. Po katastrofie tupolewa Frołow, pilot z 30

"Odchodzimy"

ręcznie, mocno wychylając do siebie stery. Protasiukowi, nieprzygotowanemu na tę sytuację, zabrało to pięć sekund. Pilotom, którzy przeprowadzali eksperyment, o sekundę mniej. Komisja oceniła, że dowódca prezydenckiego tupolewa zachował się najlepiej, jak mógł. Tylko było już za późno - dźwięk

Na wieży w Smoleńsku: mgła, odesłać Tu-154 na Wnukowo

było, w ciągu 20 minut wszystko przykryło. Teraz Frołow (pilot rosyjskiego Iła-76, który bez powodzenia próbował wylądować w Smoleńsku - PAP), odsyłamy na zapasowe do Tweru" - odparł Krasnokutski. Już wtedy, po przekazaniu do Smoleńska, że polska "tutka" wyleciała w ich stronę, oficer z

Pilot: Mówiłem im o złych warunkach w Smoleńsku

samolot wyleciał o godz. 5.29, na miejscu był o 7.22. - Już wtedy warunki na lotnisku były trudne, poniżej minimum bezpieczeństwa, i ciągle się pogarszały. Mgła gęstniała, nie było widać chmur - opowiada Wosztyl. Pilot potwierdza, że załoga jaka trzy razy łączyła się przez radio z załogą tupolewa i

Katastrofa smoleńska. NPW ucina spekulacje. Ujawnia wszystko... oprócz wniosków

Pełen zapis stenogramów ujawnionych przez NPW »> RMF FM ujawniło we wtorek stenogramy rozmów z ostatnich minut lotu prezydenckiego tupolewa, który rozbił się pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r. Dokonanie nowego odczytu rozmów za pomocą bardzo precyzyjnej aparatury zleciła

Jak doszło do katastrofy? Powtórka z faktów

przerażająca i pokazuje, jak piloci traktowali zasady bezpieczeństwa. Między godz. 8.24 a 8.25 dowódca jaka mówił przez radio załodze tupolewa: "Wiesz co, ogólnie rzecz biorąc, to piz.. tutaj jest. Widać jakieś 400 m około [w poziomie] i na nasz gust podstawy [chmur, czyli widzialność pionowa] są poniżej

Siły Powietrzne znów bez dowódcy

. "Rzeczpospolita" zarzuciła dowództwu 36. pułku i MON, że piloci są niedoszkoleni, załoga w Tu-154 była niezgrana, bo drugi raz leciała w tym składzie, od dwóch lat nie ćwiczyła na symulatorach tupolewa i żaden z pilotów nie miał certyfikatu języka rosyjskiego. MON odmawia komentarza w sprawie

Śledztwo smoleńskie. Macierewicz pyta: gdzie są sprawcy?

. psychologowie, lekarze, piloci oraz specjaliści od budowy samolotów. Biegli potwierdzili ustalenia rządowej komisji Jerzego Millera: tupolew leciał za szybko, za nisko w bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych. To były błędy polskiej załogi. Prokuratorzy chcą postawić zarzuty dwóm rosyjskim kontrolerom. Nasi

Macierewicz: Terroryzm rosyjski, ale medialny

sformułowania z Torunia (dokładnie cytowane i zarejestrowane przez kamery) "są obracane na drugą stronę przez media, które mają swoje zasługi w upowszechnianiu rosyjskiej wersji tej tragedii, w szczuciu na polskich generałów i pilotów". - To media mętnego nurtu! - krzyknął jeden z obecnych na sali

Piloci wściekli na rosyjski raport

zginął w Smoleńsku. - Rosjanie podali, jaka była widoczność. To prawda. Ale nie poinformowali, jaką informację o panującym na lotnisku ciśnieniu przekazali załodze tupolewa - mówi Fiszer. - A to klucz do odpowiedzi na pytanie, czemu byli tak nisko. Bo właśnie na podstawie informacji o ciśnieniu pilot

Wyborcze listy smoleńskie. PiS o Smoleńsku milczy, ale nie zapomniał

czasów. Na liście jest także Artur Wosztyl, pilot samolotu JAK-40, który 10 kwietnia 2010 r. wylądował w Smoleńsku, a potem zachęcał pilotów tupolewa do lądowania mimo mgły, co skończyło się tragedią. Jest też Andrzej Melak , brat Stefana Melaka, prezesa Komitetu Katyńskiego, który zginął w katastrofie

Zagadki komisji Millera

kapitan kierował się wskazaniami złego wysokościomierza, faktycznie byli na 39 m. Eksperymenty na bliźniaczym tupolewie pokazały, że można było "oszukać" automatycznego pilota i wykonać sztuczkę pozwalającą na "odejście w automacie" na lotnisku bez systemu precyzyjnego podejścia. Ale

Jak TVN24 w smoleńskiej traumie witał dreamlinera

narodowego przewoźnika LOT? Redaktor Kuźniar łączy się z pilotem boeinga 787, pytając czy mgła nie przeszkodzi w lądowaniu. Pamiętamy przecież słynny lot Tupolewa sprzed dwóch lat! Wtedy też na lotnisku panowały trudne warunki. Ale pilot uspokaja, że prognoza dla Warszawy nie jest zła. - Czy włączył pan

Będzie podkomisja ds. katastrofy smoleńskiej. Rzecznik prezydenta: Śledztwo było nierzetelne, konieczne jest nowe

Szuladzińskiego. Wszyscy oni negują oficjalne przyczyny katastrofy, wszyscy też uważają, że 10 kwietnia 2010 r. prezydencki tupolew nieco ponad 30 metrów nad ziemią został rozerwany w wyniku dwóch wybuchów. Smoleńsk. "Raport komisji Millera i działania PO-PSL - nierzetelne" Nawet jeśli Rosjanie odpalili

Dowództwo generalne uczciło pamięć ofiar katastrofy smoleńskiej

, prezydenckiego lekarza płk. Wojciecha Lubińskiego oraz członków załogi tupolewa - drugiego pilota mjr. Roberta Grzywny, technika chor. Andrzeja Michalaka i stewardess Barbary Maciejczyk i Natalii Januszko. W czwartek delegacje z jednostek wojskowych złożą wieńce oraz zapalą znicze na grobach związanych z siłami

Prokuratorzy: Śledztwo smoleńskie może zostać zamknięte, nawet gdy wrak do Polski nie wróci

końcowej będzie odpowiedź na pytanie, czy osoby trzecie miały wpływ na tę katastrofę - wyjaśniał płk Szeląg. Kawałki metalu ze skrzydła tupolewa Pułkownik mówił też o badaniach brzozy i wbitych w nią kawałkach metalu. Biegli stwierdzili, że kawałki metalu owinęły się wokół pnia, a potem go rozdzieliły od

Tupolew wcale nie lądował

. Jednoznaczną? - Podać: "zabraniam podejścia". Pan odradzał tupolewowi lądowanie? Tak twierdzi MAK. - Nie mogę o tym mówić. Powiem tyle: ja osobiście rozmawiałem z mjr. Robertem Grzywną, drugim pilotem Tu-154. Przekazałem mu informacje o warunkach meteorologicznych i ostrzegłem go, że są nieciekawe

Raport Millera wg ''Newsweeka'': mało szkoleń i nieaktywny ''uchod''

wcześniej został aktywowany ("uzbrojony"). Zdaniem tygodnika potwierdziły te ustalenia eksperymenty przeprowadzone przez komisję na bliźniaczym tupolewie wiosną tego roku. Dlaczego piloci nie "uzbroili" systemu automatycznego odchodzenia? Bo nie było tej informacji w instrukcji tupolewa

Piloci o tym, dlaczego nie zadziałał system automatycznego odejścia

+uchod+ działa" - powiedział Fiszer. Jego zdaniem, ponieważ samolot i symulator używane przez rosyjski MAK do doświadczeń w czasie badania katastrofy smoleńskiej nie miały FMS, wykazały, że przycisk "uchod" działa tylko gdy lotnisko ma ILS. Zdaniem Fiszera piloci tupolewa, który rozbił się

Pijany nawigator przyczynił się do katastrofy lotniczej w Rosji

Zdaniem ekspertów do tragedii doszło ponieważ nie bacząc na fatalną widoczność - w momencie podchodzenia do lądowania padał ulewny deszcz - załoga zdecydowała się posadzić samolot. Tupolew szedł niewłaściwym kursem tak jakby piloci chcieli wylądować nie na pasie startowym, lecz na równoległej do

Rosjanie grodzą, okrywają i pytają

stenogramu rozmów z kokpitu Tu-154; dokumenty dotyczące procedur w ruchu lotniczym obowiązujące polskich pilotów; protokoły przesłuchań osób odpowiedzialnych za przygotowanie prezydenckiego tupolewa do lotu 10 kwietnia.

Katastrofa smoleńska. Prokuratura wojskowa ujawnia stenogramy z kokpitu i opinię biegłych

kokpitu prezydenckiego tupolewa. Był to nowy odczyt zapisów czarnych skrzynek. Biegli w lutym ubiegłego roku polecieli do Moskwy, gdzie za pomocą nowoczesnej technologii udało im się zrobić lepszą kopię rozmów nagranych na czarnej skrzynce. Nowych danych było blisko o 30 proc. więcej niż przy poprzedniej

Macierewicz kontra prawda - rocznicowy wywiad ideologa smoleńskiego PiS

Wywiad w "Gazecie Polskiej" anonsowany jest mocnym tytułem: "Oskarżam". Ale tych, którzy spodziewali się, że Macierewicz wróci do zarzutów, które stawia od ponad pięciu lat, czeka rozczarowanie. Nic nie ma o tym, że prezydencki tupolew, który rozbił się pod Smoleńskiem, został

Smoleńskie skojarzenia prawicy. Macierewicz: "10 kwietnia to tylko początek"

. Podobną sytuacją była katastrofa smoleńska i z tego płynie wniosek: uważajcie, bo możemy zgładzić elitę sąsiada, teraz mówią: uważajcie, bo możemy strzelać do niewinnych ludzi. Na Twitterze inny publicysta, Stanisław Janecki, zapytał: "A nikt jeszcze nie wpadł na winę pilotów ? Przecież mogli

Zestrzelenia samolotów pasażerskich zdarzały się już w przeszłości

wysokościach - między 10 a 11,5 tys. m. 4 października 2001 Tupolew 154 rosyjskich linii Sibir lecący z Tel Awiwu do Nowosybirska został nad Morzem Czarnym trafiony rakietą ukraińskiej armii, która w okolicach Krymu przeprowadzała swoje ćwiczenia. Doszło do dekompresji kadłuba i pożaru, w efekcie maszyna

Płk Klich: nazwiska w protokole wojskowym

wyglądała ostatnia faza lotu prezydenckiego tupolewa i jak wyglądał system szkolenia pilotów. A także wyjaśnienia sprawy organizacji samej wizyty do Katynia delegacji prezydenckiej. Premier Donald Tusk poinformował w ubiegłym tygodniu, że 29 lipca uznaje za ostateczny termin publikacji raportu komisji

Jürgen Roth i fantastyka smoleńska. Katastrofa według niemieckiego dziennikarza

Wersja Rotha skrócie wygląda tak. Donald Tusk i Władimir Putin wspólnie zaplanowali morderstwo Lecha Kaczyńskiego w Smoleńsku. Zamach wykonała rosyjska FSB, wykorzystując agentów polskiej WSI, bo ktoś musiał wnieść materiały wybuchowe na pokład tupolewa. A zbrodnia ta była wstępem do rosyjskiej

Pull up

opadania, a w ostateczności o zbyt małej wysokości lotu. W tupolewie system obsługiwał drugi pilot, który - jak ustaliła komisja Millera - nie miał odpowiedniej wiedzy na temat TAWS. Podobnie zresztą jak większość członków załóg 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego,- które nie były odpowiednio

Zawiódł system ostrzegawczy?

Chodzi o tzw. TAWS - specjalny system komputerowy, który z wyprzedzeniem ostrzega pilotów przed np. wzgórzami lub masztami antenowymi, które mogą napotkać, podchodząc do lądowania. Gdy pilot niebezpiecznie zbliża się do takiej przeszkody albo leci zbyt nisko, w słuchawkach rozlega się syrena, a

Tu-154 wylądował w tajdze

nad maszyną. 41-letni pilot Jewgienij Nowosiołow, który wylatał w powietrzu 8,5 tys. godzin (dla porównania kapitan prezydenckiego tupolewa, który rozbił się w Smoleńsku, miał nalot 3,5 tys. godzin), szukał miejsca do awaryjnego lądowania, ale pod spodem była porośnięta tajgą republika Komi położona

Samolot rozbił się pod Moskwą. Zmarła 5 ofiara. Zignorowano ostrzeżenia o kłopotach z hamowaniem?

Ma miejscu wypadku zginęli kapitan, drugi pilot, inżynier pokładowy i jedna ze stewardess. W niedzielę w szpitalu zmarła także druga stewardessa. Pozostali pasażerowie doznali obrażeń. Stan jednego z rannych określany jest wciąż jako krytyczny. Samolot do Moskwy przyleciał z czeskich Pardubic

Po sondażu "Wyborczej": Ataki wzmacniają smoleńską wiarę w spisek

w telewizyjnym studiu wymachiwał kartką papieru, która miała dowodzić, że piloci tupolewa nigdy nie zeszli poniżej minimum, czyli 100 m. Potem przyznał, że nigdy takiego dokumentu nie było. Rektor AGH zawiesił go na pół roku w obowiązkach dydaktycznych, a uczelniana komisja etyki uznała, że złamał

Kto rozpoznał głos Błasika? "Rzeczpospolita": Nikt nie chce się przyznać

Pierwszy raz głos generała Andrzeja Błasika w kabinie pilotów prezydenckiego tupolewa rozpoznano jeszcze w kwietniu 2010 roku. Tyle że do dziś nie wiadomo, kto dokonał identyfikacji. Pod stenogramami rozmów z kokpitu opracowanymi przez rosyjski MAK jest dopisek: "Identyfikacji rozmówców

Drugie pół prawdy. Polska odpowiedź na raport MAK

telefonicznych) bez żadnego komentarza. Nie zmieniają one obrazu ich poczynań przedstawionego przez polską komisję. Komisja wskazała na błędne dane o widoczności podawane polskim pilotom i nerwowość kontrolerów wynikającą "z deficytu czasu". Tupolew ledwo wystartował z Warszawy, gdy wieża już pytała

Porównanie wniosków komisji Millera i MAK

; zbyt późna komenda kontrolera strefy lądowania nakazująca przerwanie zniżania; nieprawidłowe wyszkolenie pilotów tupolewów w 36. pułku. Komentarz: Rosyjski raport pomija jako okoliczności sprzyjające katastrofie błędy kontrolerów. Według komisji Millera kontrolerzy - gdyby podawali prawdziwe dane

Macierewicz już nie wybucha

przyczyną były błędy pilotów, którzy zeszli znacznie poniżej dopuszczalnej wysokości i rozbili samolot, próbując lądować we mgle. Do tragedii przyczyniły się też działania rosyjskich kontrolerów, którzy mimo mgły nie zamknęli lotniska. We wraku nie było śladów materiałów wybuchowych, nie ma też żadnych

Smoleńsk, katastrofa polityczna

piloci "nie popełnili żadnych błędów i byli dobrze wyszkoleni" i że to kontrolerzy ze Smoleńska kazali załodze tupolewa lądować. Zerknijmy na zapis. Załoga już pół godziny przed katastrofą wiedziała, że warunki w Smoleńsku są fatalne, i rozmawiała o tym między sobą. O 8.13 przekazują jej

MON odpowiada na oskarżenia

Powodem jest sobotnio-niedzielny artykuł "Rzeczpospolitej", który zarzucił dowództwu 36. pułku i MON, że piloci są niedoszkoleni, załoga w Tu-154 była niezgrana, bo drugi raz leciała w tym składzie, od dwóch lat nie ćwiczyła na symulatorach tupolewa i żaden z pilotów nie miał certyfikatu