dorota jarecka obraz

esi

Wytworna egzotyczna piękność czy upokorzona niewolnica - listy

Wytworna egzotyczna piękność czy upokorzona niewolnica - listy

Czy obraz "Murzynka" pokazuje upozowaną niewolnicę o przerażonym spojrzeniu? - To chyba nadaje się na temat powieści w stylu "Dziewczyna z perłą". A dlaczego nie znamy jej imienia? Bo nie znamy też imion tysięcy osób portretowanych przez malarzy... Czytelnicy polemizują z felietonem Doroty Jareckiej.

W obronie "Dwudziestolecia"

Z tekstu Doroty Jareckiej "Głosujcie, leniwe kobiety" ("Gazeta" z 10 grudnia) o wystawie "Dwudziestolecie. Oblicza nowoczesności" wyłania się dość przerażający obraz ekspozycji i jej twórców

Nie ma wojny o "Damę z gronostajem"

Słynny obraz Leonardo da Vinci 'Dama z gronostajem' nie trafi na wystawę w Berlinie, pojedzie za to do londyńskiej National Gallery i zostanie tam do lutego 2012 r.

Jarecka: Nie ma wojny o "Damę z gronostajem"

Jarecka: Nie ma wojny o "Damę z gronostajem"

Glina i światło, Pollakówna, Joanna

. - Niech pan zostawi tę zabawę historykom sztuki. Oni też niczego nie rozumieją, ale wmówili ludziom, że uprawiają naukę". Gombrowicz szydził z "opisywactwa" i z egzaltacji: "Człowiek, który podziwia obraz, ma głupią twarz". Gdyby się dowiedział, że ktoś wybrał się w podróż włoską

The Krasnals chcą na wystawę: To my kanibalizujemy Sasnala!

The Krasnals chcą na wystawę: To my kanibalizujemy Sasnala!

Od kilku dni w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie trwa wystawa "Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce". W "Wyborczej" pisała o niej Dorota Jarecka. The Krasnals wytykają Marii Brewińskiej to, że pominęła ich prace przy budowaniu wystawy. Ich koronnym argumentem

Rekord na aukcji sztuki współczesnej - obraz Opałki sprzedany za ponad 2 mln zł 

Rekord na aukcji sztuki współczesnej - obraz Opałki sprzedany za ponad 2 mln zł 

Licytacja rozpoczęła się od ceny wywoławczej 1,6 mln zł, ostatecznie nabywca zapłacił za niego 2 015 500 zł. Obraz należy do cyklu "Detale" nazywanego też "Opałka 1965 /1 - ?". W 1965 roku powstał pierwszy obraz, na którym artysta namalował na biało jedynkę w lewym górnym rogu

Dzień Wolnej Sztuki: masz tylko godzinę na 60 muzeów i galerii w całym kraju

Dzień Wolnej Sztuki: masz tylko godzinę na 60 muzeów i galerii w całym kraju

komunistycznego. "Fontanna światła" Ai Weiweia. Więcej o tej pracy pisała w "Wyborczej" Dorota Jarecka W Krakowie do akcji przystąpiła Galeria Sztuki Współczesnej MOCAK. Pokaże m.in. rzeźbę "Tateyama" Noe Aoki, która składa się z niewielkich stert kostek mydła spiętych za pomocą

Rzeczy na nas patrzą. Wystawa Erny Rosenstein w Poznaniu

Rzeczy na nas patrzą. Wystawa Erny Rosenstein w Poznaniu

do amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Na drugim biegunie filmy współczesne - prace wideo Ursuli Mayer, Anny Molskiej i Anny Zaradny. - Rosenstein malowała obrazy, pisała bajki, wymyślała scenariusze filmowe - mówi Jarecka. - Gdyby urodziła się kilka dekad później, pewnie byłaby artystką

"Krzyk" Muncha na aukcji. Cena to 80 milionów dolarów

"Krzyk" Muncha na aukcji. Cena to 80 milionów dolarów

Dom aukcyjny Sotheby's zamierza przeprowadzić aukcję 2 maja w Nowym Jorku. Opisuje "Krzyk" jako "jeden z najbardziej rozpoznawalnych obrazów zarówno w historii sztuki, jak i kulturze popularnej, być może ustępujący w tej materii tylko Mona Lisie". Dorota Jarecka tak pisała w

Ważna debata. Kto się boi Cattelana w Polsce? Polemika Jarecka - Zmyślony

Ważna debata. Kto się boi Cattelana w Polsce? Polemika Jarecka - Zmyślony

W warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej trwa wielka wystawa Maurizio Cattelana "Amen". Jej kuratorką jest Justyna Wesołowska, koncepcję katalogu wystawy przygotował Iwo Zmyślony. Wystawa potrwa do 24 lutego 2013 r. Wystawę obejrzała i skrytykowała Dorota Jarecka. W "Gazecie

Elementarz Falskiego, czyli proszę mnie nie przepraszać za sztukę

Elementarz Falskiego, czyli proszę mnie nie przepraszać za sztukę

, rzeźby Nieznalskiej i Kozyry, obrazy Sasnala i Ziółkowskiego, spotykam się z kimś, kto ma jeszcze więcej wolności niż ja!" - zachwyca się Jarecka. Jeszcze więcej wolności niż Jarecka? Naprawdę? Trudno w to uwierzyć. Jej felieton jest wszak dowodem, że jest ona ekstremalnie wręcz wolna, wolna

Najciekawsze listy tygodnia (17-23.03.2012)

posłuszeństwo''. Niemożliwe? Dlaczego? Czy obraz "Murzynka" pokazuje upozowaną niewolnicę o przerażonym spojrzeniu? - To chyba nadaje się na temat powieści w stylu "Dziewczyna z perłą". A dlaczego nie znamy jej imienia? Bo nie znamy też imion tysięcy osób portretowanych przez malarzy

Murzynka w Jerozolimskich

Murzynka w Jerozolimskich

sprzedać nieco większy obraz. - Nie przywracaliśmy autorskiego formatu, bo groziło to naruszeniem warstwy malarskiej, dawne, autorskie proporcje można przywrócić za pomocą odpowiedniej ramy - mówi konserwatorka obrazów Anna Lewandowska. Przeczytaj również komentarz Doroty Jareckiej: Powrót naszej drogiej

Gorzki smak wolnej sztuki

Gorzki smak wolnej sztuki

z fotela dyrektorki Zachęty. To nie był koniec. Minął rok i młoda artystka z Gdańska, uczennica Klamana, Dorota Nieznalska znalazła się na ławie sądowej. Jej proces o obrazę uczuć religijnych był namacalnym dowodem na to, że toczy się w Polsce bitwa o kształt demokracji, w której stawką jest wolność

Kantor śmiertelnie spłaszczony [ADAM MICHNIK POLECA]

Kantor śmiertelnie spłaszczony [ADAM MICHNIK POLECA]

samolotów Luftwaffe. Jak zauważyła Dorota Jarecka, obecna Cricoteka mogłaby być odpowiednią przestrzenią dla butików, garaży i diabli wiedzą czego jeszcze. Architekci i jurorzy zapomnieli, że tworzą muzeum Osoby. Nie zrozumieli, kim była ta Osoba? Kim był Tadeusz Kantor? (Ptaszkowska, "Kim jest Tadeusz

Anda Rottenberg: Kuratorka nad kuratorami

Anda Rottenberg: Kuratorka nad kuratorami

- świetnie poprowadzona przez Dorotę Jarecką - zaczyna się od studiów na warszawskiej historii sztuki, kończy na ostatnich kuratorskich dokonaniach. Więcej osobistych zakamarków jej życia ciekawi czytelnicy znajdą w autobiografii "Proszę bardzo" (2009), gdzie opowiedziała m.in. o swej rodzinie i

Artysta malarz: Klient jest najważniejszy

Artysta malarz: Klient jest najważniejszy

rozmawia Dorota Jarecka: ''Zawsze karmiłem się tłumami''W 1982 roku powstał z kolei komunistyczny Związek Artystów Plastyków. Zgodziłem się jak głupi wziąć udział w tym gremium. Krytyk Andrzej Osęka napisał potem, że byłem pieszczochem partii. Nigdy nie byłem pieszczochem, nie musiałem. Prawdą jest, że

"Już trudno" - wywiad-rzeka z Andą Rottenberg

Anda Rottenberg w wydanej w 2009 roku autobiografii "Proszę bardzo" skupiła się na tym, co prywatne. W najnowszej książce opowiada przede wszystkim o swojej pracy. Z rozmów, które Dorota Jarecka przeprowadziła z nią wyłania się historia konsekwentnie rozwijanej kariery od momentu

Współczesna, a jednak sztuka

Współczesna, a jednak sztuka

koleżanki Doroty Jareckiej. Ale pod tą frazą podpisałby się niejeden wielbiciel sztuk pięknych. Ba! Sama się podpisuję. Też sztuki współczesnej nijak nie kumam, choć staram się, jak mogę, i nie wyśmiewam się z przysłowiowego już obierania ziemniaków w Zachęcie.Mam jednak dobrą wiadomość dla wszystkich

Jazda po wyglądzie. Boćkowska z Noniewiczem, czyli o co chodzi w modzie

Jazda po wyglądzie. Boćkowska z Noniewiczem, czyli o co chodzi w modzie

kronika filmowa z 1953 roku, w której pokazani są bikiniarze, a lektor mówi z offu: "Bikiniarzy nie wystarczy lekceważyć, trzeba ich otoczyć powszechną pogardą i pędzić precz". Anda Rottenberg wspominała w wywiadzie rzece udzielonym Dorocie Jareckiej, jak w latach 60. stała na przystanku w

"Dama" będzie podróżować

"Dama" będzie podróżować

Przeczytaj komentarz Doroty Jareckiej - Miałem poważny dylemat. Decyzja dotyczy w końcu największego polskiego arcydzieła - mówił Piotr Żuchowski, główny konserwator zabytków w Ministerstwie Kultury, który wczoraj ogłosił, że "Dama" wyjeżdża z Polski na trzy zagraniczne wystawy. Decyzja

Córka Kantora. Rozmowa z Dorotą Krakowską

Córka Kantora. Rozmowa z Dorotą Krakowską

żony, jeśli w ogóle są, to spełniają rolę asystentek. A jeśli nie potrafią, odchodzą. Pani matka sama była artystką. - I w dodatku tworzyła bardzo piękne obrazy. Ale zawsze uważała, że jest niezdolna. Właśnie dlatego, że miała koło siebie geniusza. Jak to jest mieć za ojca artystę totalnego? - To chyba

Warsaw Gallery Weekend: jak sprzedać spalone bębny

Warsaw Gallery Weekend: jak sprzedać spalone bębny

Dorota Jarecka: Pogłębia się światowy kryzys finansowy, tymczasem domy aukcyjne i targi sztuki ogłaszają największe zyski od lat. Może to pani wytłumaczyć? Marta Kołakowska, właścicielka galerii Leto w Warszawie: Kiedy wszystko się chwieje, ludzie wolą inwestować w coś namacalnego. We wrześniu

Jak pożyczać arcydzieło

Krakowie. Można wykorzystać ten czas, aby - jak niedawno w rozmowie z Dorotą Jarecką sugerował profesor Antoni Ziemba, kurator z warszawskiego Muzeum Narodowego - wrócić do sprawy oczyszczenia obrazu z czarnego, położonego w XIX wieku tła. Może "Dama" - teraz znana i sławna konkurentka "

12 najlepszych listów roku 2012

Czy obraz ''Murzynka'' pokazuje upozowaną niewolnicę o przerażonym spojrzeniu? - To chyba nadaje się na temat powieści w stylu ''Dziewczyna z perłą''. A dlaczego nie znamy jej imienia? Bo nie znamy też imion tysięcy osób portretowanych przez malarzy ... Czytelnicy polemizują z felietonem Doroty

Krystyna Janda, Agnieszka Holland i gitarzysta Radiohead przeciwko cenzurowaniu spektaklu na Malcie

, aktorka, dyrektorka Teatru Polonia w Warszawie Dorota Jarecka Grzegorz Jarzyna - reżyser, dyrektor Teatru Rozmaitości w Warszawie Iwona Kaczmarek Jan A. P. Kaczmarek - kompozytor, dyrektor Transatlantyk Festival Poznań Jerzy Kapuściński - dyrektor TVP 2 Dorota Kędzierzawska - reżyserka Kira Kirsch

"Rosja to wielki kraj i Rosjanie sami uważają się za wielkich, lekceważą inne narody"

literackie Studia Teatralnego "Koło" (zapisy: gramiejska@literackisopot.pl); godz. 16.30 - Debata: Polacy o Rosji. Czy jesteśmy zakładnikami stereotypów? - Adam Pomorski, Marek Radziwon, Wacław Radziwinowicz, prowadzenie: Paweł Goźliński, PGS; godz. 18.30 - Varia: Anda Rottenberg, Dorota Jarecka

W następnym numerze

10 Figury mi na obrazach kostnieją 'To, co było w Zofii nowoczesne, to świadomość własnego talentu, dzika pewność, że nawet jej, kobiecie, należy się prawo do studiowania na uczelni artystycznej, którą uważa za najlepszą. To, co było w niej staroświeckie, to odrzucenie kobiecości. Dla niej bycie

Słaba pamięć Niewiadomskiego

Dorota Jarecka: Zachęta poszukiwała niedawno obrazu Eligiusza Niewiadomskiego "Chrystus w Ogrójcu" sprzedanego kilka lat temu na aukcji w Warszawie. Chciałaś pokazać go na swojej wystawie dotyczącej cenzury i ataków na sztukę współczesną. Obraz Niewiadomskiego miał spełniać funkcję

Dziesięć książek, które otwierają oczy

Dorota Jarecka: Czy są książki, które pomagają widzieć? Maria Poprzęcka*: Wczoraj z myślą o naszej rozmowie przeprowadziłam wśród znajomych coś w rodzaju ankiety. Nikt nie potrafił wymienić ani jednej książki z dziedziny historii sztuki, która by pozytywnie odpowiadała na to pytanie, może poza

Zderzak i dwie tradycje

(...) rozrywać związki znaczeniowe rządzące obrazami". Tradycja, o której mowa, pracuje nad przywróceniem artyście autonomii i zerwanych wówczas związków znaczeniowych. To "Jan Michalski - przypomina Dorota Jarecka - główny krytyk galerii, potrafił wydobyć realistyczne obrazy Wróblewskiego spod odium

Polemika z Martą Tarabułą: Sztuka wyboru

krytyków. O związki z socrealizmem w latach 60. posądzano malarzy z grupy Wprost, gdy w swych obrazach podejmowali problematykę społeczną. Zdaniem Tarabuły socrealizm stał się dzisiaj czymś więcej - naszym produktem eksportowym, w postaci filmowej trylogii Yael Bartany " i zadziwi się Europa"

Koniec Manhattanu?

;. Dorota Jarecka: W 1991 roku założyła pani galerię na łódzkim blokowisku zwanym trochę ironicznie, przez podobieństwo z wysokościowcami Nowego Jorku, Manhattanem. Działa pani w lokalu Spółdzielni Mieszkaniowej "Śródmieście", robi pani plany na sezon jesienny, zaprasza artystów i nagle

10 najważniejszych wystaw tej jesieni w Polsce. POLECAMY

prace ponad 30 ważnych amerykańskich artystów, m.in.: Michaela Murphy'ego, Billa Violi i kolektywu Generic Art Solutions (ich praca powyżej) Recenzja Doroty Jareckiej... Muzeum Narodowe, Kraków, 23.10-22.02 Mało kto zdaje sobie sprawę, w jak dużym stopniu dwa historyczne symbole Krakowa - Rynek Główny i

Zmiany w Muzeum Narodowym

Rozmowa z Agnieszką Morawińską, dyrektorką Muzeum Narodowego w Warszawie Dorota Jarecka: - Do Polski wrócił obraz Aleksandra Gierymskiego "Pomarańczarka". Kiedy go zobaczymy? Agnieszka Morawińska: - W nowej galerii otwartej w maju 2012 roku, a najpóźniej na wielkiej wystawie

Najlepsze książki roku 2015. Arcydzieła, odkrycia, świetne powieści, genialne reportaże - lista "Wyborczej"

obraz współczesności i historii Klanu. To uniwersalna opowieść o narodzinach i zaklętym kręgu przemocy ożywianej przez poczucie krzywdy, wykluczenia i chęć rewanżu. Nie znajdziemy tu biało-czarnej (nomen omen) opowieści a rebours. Surmiak-Domańska pokazuje np., jak absurdy poprawności politycznej

Banksy z nominacją i zakazem wstępu

. Space Invader, francuski artysta, który anonimowo rozkleja na murach miast kolorowe mozaiki, czy Shepard Fairey - ten od plakatu-ikony "Hope" z twarzą Obamy. I sam Banksy - jego słynna wystawa w Los Angeles, na której pokazał obrazy i rzeźby nawiązujące szyderczo i złośliwie do pop-artu oraz

Nike 2012. Krystyna Czerni: Piękno i otchłań Nowosielskiego

"Nietoperz w świątyni.Biografia Jerzego Nowosielskiego"Krystyna CzerniZnak, Kraków Dorota Jarecka: Nigdy nie zapomnę odpowiedzi Nowosielskiego na pytanie, co było dla niego najważniejsze w roku 1997: "Powiem o tym, co było najbardziej tragiczne: Senat zablokował ustawę zabraniającą

Marcin Wicha: Już nie jestem prawdziwym amiszem

brzydkie. Ważne, czy nam się żyje lepiej, czy gorzej. Design przedawkowany - Dorota Jarecka o książce Marcina Wichy Lepiej, czyli jak? - Nie wiem, ale latem miałem przeżycie. Zwiedzałem kawałek tzw. Czerwonego Wiednia. To była podróż z cyklu "jak się dręczy dzieci", bo pojechaliśmy do Wiednia

Nie wpisuję się w nowe kanony

Rozmowa z Piotrem Młodożeńcem Dorota Jarecka: Jakiego rodzaju zamówienie otrzymałeś z TVP Kultura? Piotr Młodożeniec: Chodziło o krótkie, ośmiosekundowe filmy, które pojawiać się będą między programami. To nie fabuła, ale rozwinięcie nieruchomej planszy. Wykonałem ich kilkanaście, polegają na

7 mln ludzi w galerii

Dorota Jarecka: Został pan zatrudniony w Tate, aby ją otworzyć na jeszcze szerszą publiczność. Czy 7 mln widzów rocznie nie wystarczy? Marc Sands*: Kiedy Nick Serota, szef galerii Tate, zwrócił się do mnie, miał na myśli przyciągnięcie do galerii konkretnych nowych grup ludzi. Na przykład Tate

Socrealizm nad laguną

elementem wielkich imprez, i nie lubi mechanizmów art worldu, które "stają się ważniejsze od przesłań samej sztuki". W podobnym duchu - niczym lustrzane odbicie - na łamach "Gazety Wyborczej" odpowiedziała Dorota Jarecka. W tekście zatytułowanym "Dlaczego pojechałam na weneckie

W ostrym świetle

Przeczytaj przewodnik Doroty Jareckiej po tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji: część pierwszaczęść drugaczęść trzecia Na tegorocznym 54. Międzynarodowym Biennale Sztuki pawilony narodowe i problemy narodowe to nie wszystko. Za każdym razem zaproszony przez weneckie Biennale, ostatnio najczęściej

Farocki - Marks w Berlinie Zachodnim

Dorota Jarecka: Jak jest pan kwalifikowany przez branżę? Dokument czy już kino artystyczne? Harun Farocki: Prasa określa mnie jako dokumentalistę, ale tak naprawdę nie wiedzą, jak mnie traktować. A ludzie filmu? Nie wiem, co o mnie myślą. Nigdy nie przyłączyłem się do grupy "młodego

Maszyna do dzielenia. Co wynika z festiwalizacji naszej kultury [SZLENDAK]

wielką wielozmysłową, widowiskową, eventową przestrzeń. Nie ma już wystaw, na które ludzie przychodzą, by po prostu oglądać obrazy, czy koncertów, na których w skupieniu słuchamy ulubionego wykonawcy. Jeśli coś w ciągu trzech dni nie gromadzi wszystkiego, od teatru i pokazów mody po konsumpcję piwa i

Czas wielkiego tłumu

Ghany, który rozwiesił agresywnie dekorowane maski - że sztuka to samotność i święta arogancja. To, że się tworzy i ma się tę czelność, by wystawiać w mieście Tycjana i Giorgiona, niezależnie od świątyń Biennale i niezbadanych mechanizmów selekcji. Dorota Jarecka opowiada o weneckim biennale: ''Wenecja

Ekwiwalent pieniężny. Artyści mówią o ekonomii podczas Warsaw Gallery Weekend

. Często zdarza się bowiem, że nawet wygrani w systemie uznania instytucjonalnego mają sytuację materialną. W artykule "Artysta pyta jak żyć" Dorota Jarecka cytuje wypowiedzi Zbigniewa Libery, który boi się, że nie będzie miał za co kupić nowej pralki, czy Oskara Dawickiego, który zapytany, z

Dlaczego nie rozumiemy sztuki współczesnej?

rozumiem, nie wiem, czy ma mi się podobać, czy też nie, ktoś zazwyczaj musi mi wyjaśnić, co artysta chciał mi powiedzieć". Odpowiedziała mu Dorota Jarecka tekstem "Przerażający eksces wolności". Dyskusja była kontynuowana na antenie TOK FM z udziałem Marcela Andino Veleza, dyrektora Muzeum

Odmrażanie awangardy w Łodzi

Dorota Jarecka: Dziś otwarcie nowego budynku Muzeum Sztuki - ms2, czyli "muzeum sztuki do kwadratu" w odremontowanej dawnej tkalni na terenie łódzkiego centrum handlowego Manufaktura. Co w nim zobaczymy? Jarosław Suchan: Kolekcję Muzeum, ale pokazaną w zupełnie nowy sposób. Będą prace

Nike 2012. Filip Springer: Z parasolem po łące w lewo, w prawo

"Miedzianka. Historia znikania"Filip SpringerCzarne, Wołowiec Dorota Jarecka: Po Miedziance, dawniej Kupferbergu, miasteczku koło Jeleniej Góry, został pagórek i kilka zrujnowanych domów. Trafia pan w takie miejsce, wokół widzi trawę, od czego pan zaczyna? Filip Springer: Kiedy robiłem

Sasnal: Nie chcę być przewidywalny

Dorota Jarecka: Masz pierwsze miejsce w rankingach międzynarodowego pisma o sztuce "Flash Art" i jedną z najważniejszych europejskich nagród artystycznych im. van Gogha. Co ma dla Ciebie większe znaczenie? Wilhelm Sasnal - Nagroda van Gogha, bo wiąże się z wystawą w Muzeum Stedelijk w

Startuje weneckie Biennale Sztuki

której umieszczone będą inne prace. 54. Międzynarodowe Biennale Sztuki w Wenecji. Od 1 czerwca dostępne dla mediów, od 4 czerwca do 27 listopada - dla publiczności. Już jutro w "Gazecie" pierwszy odcinek przewodnika Doroty Jareckiej po tegorocznym Biennale

Na początek Kraków bierze "Dotleniacz"

Dorota Jarecka: Od 1 lutego jest pani dyrektorką MSW w Krakowie. W październiku 300 osób podpisało list do prezydenta miasta z żądaniem zorganizowania konkursu na to stanowisko. Prezydent konkursu tego nie zrobił, tylko powołał panią. Maria Anna Potocka: Ten list nie był wymierzony merytorycznie

Kopia lepsza niż oryginał

Dorota Jarecka: W galerii Whitechapel w Londynie otworzyła pani wystawę "The Nature of the Beast". Jest na niej m.in. tkanina wykonana w latach 50. według "Guerniki" Picassa namalowanej w 1937 r. w proteście przeciw wojnie w Hiszpanii. Obraz w 1939 r. został wystawiony w

Rozmowa z Zenobią Karnicką - kuratorką wystawy

Dorota Jarecka: Jakie znaczenie ma Karol Hiller dla Muzeum Sztuki w Łodzi? Dlaczego tutaj odbywa się jego wystawa? Zenobia Karnicka*: Hiller przyczynił się do powstania tej instytucji. Już od lat 20. w swojej publicystyce budował odpowiedni klimat do tego, by w tym łódzkim prowincjonalnym muzeum

Pękła bańka koniunktury

Dorota Jarecka: Galeria Raster była w grudniu na targach w Miami, filii najważniejszych na świecie targów sztuki współczesnej w Bazylei. To, co się dzieje na rynkach w USA, to podobno barometr rynku sztuki najnowszej. Czy grozi mu kryzys? Łukasz Gorczyca: Targi poszły słabo, choć nie było

Berlin przygarnia nieufnych

rozmowa z Adamem Szymczykiem razem Eleną Filipovic jest kuratorem biennale sztuki współczesnej w Berlinie Dorota Jarecka: Biennale zaczyna się 5 kwietnia. Odbędzie się w czterech punktach - instytucie sztuki współczesnej Kunstwerke, Neue Nationalgalerie, tzw. pawilonie Schinkla, a także na wolnym

Na trzy miesiące polubić męskie ciało

Dorota Jarecka: W czerwcu w warszawskim Muzeum Narodowym zostanie otwarta wystawa "Ars Homo Erotica". O czym mówi ten tytuł? PAWEŁ LESZKOWICZ*: To nawiązanie do wystawy "Ars Erotica" w Muzeum Narodowym w 1994 r., której autorkami były Elżbieta Dzikowska i Wiesława Wierzchowska

Gigantyczny orzeł przysłania nazistów - "Polska über alles". Piotr Uklański w Zachęcie

malowali odrażające obrazy o agresywnych fakturach, nazywając je skatologicznie ''kakaizmem''. Uznali, że po Holocauście nie można inaczej. Wierzyli, że taka sztuka pomoże odreagować traumę. Taka wiara mi imponuje. Podobnie jak kaplica Marka Rothko w Houston z 1971 roku, który umieścił tam swe obrazy

Raport o ludziach sztuki i artystach. My, prekariat [JARECKA]

same pytania. Nie tylko o liczby i kwoty, lecz także o stan ducha, samopoczucie i pragnienia. Bohaterami wywiadów byli ludzie raczej młodzi, aktywni i twórczy, umiejący się przebijać. Badaniu poddano kilkanaście "projektów", a więc wystaw w wybranych placówkach kraju. Powstał obraz pokolenia

Profesor Krzysztof Pomian o powstającym w Brukseli Muzeum Europy

Dorota Jarecka: 24 stycznia w Brukseli odbyło się spotkanie komitetu naukowego Muzeum Europy, któremu Pan przewodniczy, z przedstawicielami kilkudziesięciu europejskich muzeów. Przedstawili tam Państwo projekt muzeum. Ma być otwarte w Brukseli za trzy lata. Jaka jest jego koncepcja?Krzysztof Pomian

Ludzie mają czasem ochotę wyskoczyć

Dorota Jarecka: Biennale Architektury w Wenecji rozpoczyna się 29 sierpnia. Co będzie w środku polskiego pawilonu? Agnieszka Kurant: To będzie konstrukcja podobna do skoczni narciarskiej, sięgająca prawie do sufitu pawilonu. Na górze będzie otwór, przez który wyskakujesz i nie wiesz, co cię czeka

Do czego przydaje się surrealizm

oraz posłużyły za kanwę nagradzanym na festiwalach filmom animowanym."DZIADY" W MIEŚCIE OPATRZNOŚCINiedokończone życie Phoebe HicksAgnieszka Taborskakolaże: Selena Kimballsłowo/obraz terytoria, GdańskNie dokończyć można książki, obiadu, opowieści - ale życia? Już w samym tytule Agnieszka

Nominacje do Nike 2012: Triumf biografii

mówić o "odrzuceniu" Nowosielskiego, to nie przez Zachód, ale na miejscu, w kraju. (Dorota Jarecka) PowieśćSaturnJacek DehnelW.A.B., Warszawarecenzja | wywiad W 1819 r. 73-letni Francisco Goya opuścił Madryt i zamieszkał pod miastem. Stary, chory, nękany obsesjami artysta pokrył ściany kilku

Oglądający przejmuje władzę

nie sadza przed sobą modela, tylko maluje z gazet, fotografii i filmów. To twarze, które na moment zaświeciły z ekranu. Potrafi zająć się Ulrike Meinhof z Frakcji Czerwonej Armii, ofiarą zamachu w teatrze na Dubrowce i Osamą ben Ladenem, ukazując go jako "Pielgrzyma". W tych "obrazach z

Nasz świat jest za bardzo biały

-nizacji i osób działających na rzecz uchodźców, takich jak Polska Akcja Humanitarna, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej czy ośrodek Migrant. Kuratorem projektu jest Bożena Czubak. Rozmowa z Krzysztofem Wodiczką Dorota Jarecka: Pana projekcja "Goście" ukazuje okna z matowymi szybami, a za nimi

Picasso w Warszawie

Dorota Jarecka: Czy ten, kto pójdzie na wystawę, dowie się, kim był Picasso? Elżbieta Grabska, historyk sztuki*: Pokazana bogata graficzna twórczość Picassa - litografie, akwaforty, akwatinty - daje w zasadzie obraz tego, co jest w tytule wystawy - "przemiany". Być może ktoś uważny

Kultura: Masłowska, Wróblewski, Daniels i Tuymans w Poznaniu

wichrem historii, czyli obraz. Trzej artyści: polski, belgijski i holenderski, tematem swoich poszukiwań uczynili samo malarstwo. Andrzej Wróblewski, zmarły w 1957 r. w wieku 30 lat, ukazany jest jako artysta, który zapowiada sztukę dzisiejszego czasu. Zobaczymy jego prace na papierze, w tym szkice do

Wymykała mu się wizja

Dorota Jarecka: Pokazuje Pan na wystawie pracę "Rysunek". To są dwie postacie w scenie erotycznej. Z czego są ułożone ich kontury? Paweł Althamer, rzeźbiarz: Z suszonych psylocybów. To prezent, który dałem mojemu koledze aktorowi, który przebył ze mną inicjację grzybową, czyli

Najlepsze wystawy 2015 roku. Coś ważnego się wydarzyło

podjęto po to, by wystawy trwały zaledwie miesiąc. Tuż po wyzwoleniu W parze z tymi pokazami szła wielka wystawa (wciąż jeszcze czynna) w warszawskiej Zachęcie; polecam ją każdemu, kto jeszcze tam nie był. "Zaraz po wojnie" to pokaz, który dotyczy sztuki w Polsce w latach 1945-49. Są tam obrazy

Architektura w czasach kryzysu

Dorota Jarecka: Wasza wystawa w Wenecji to zestawienie kilku polskich budynków na fotografiach Mikołaja Grospierre'a z wizjami ich zmiany na fotomontażach Kobasa Laksy. Biurowiec Normana Fostera w Warszawie staje się więzieniem, na terminalu lotniska Okęcie pasą się krowy, w Bibliotece Uniwersytetu

Sztuka niczego nie zmieni

Dorota Jarecka: Czego się można spodziewać po twojej wystawie w Zachęcie? Przypomnienia dziejów alternatywnej grupy Luxus z lat 80. czy nowych prac? Malarstwa? Paweł Jarodzki*: Różnych rzeczy dowcipnych i wesołych, ale również poważnych. Jeśli to ma się znaleźć w ogólnopolskiej gazecie, to powiem

Odeszli 2014

, nieurzekający językowym polotem. Nie chciałoby się go czytać, nikt by się jego książkami specjalnie nie przejmował. O ile uboższy byłby wtedy nasz obraz kultury niemieckiej" - mówiła o przekładzie Błauta Małgorzata Łukasiewicz. Błaut, absolwent KUL-u, przełożył kilkadziesiąt książek niemieckich

Książka "Kobro. Skok w przestrzeń". Złe czasy dla artystów

1951 r. Wielka artystka, której rzeźby są dzisiaj w prestiżowych kolekcjach. Z kart książki przebija obraz Kobro, którego można się było spodziewać, jeśli się zna książkę wspomnieniową Niki Strzemińskiej. Nika, córka Katarzyny i Władysława, wydała ją w 1991 r. pod tytułem "Miłość, sztuka i

Nie tylko "Złota dama". Batalia o złupione dzieła nie ma końca

naocznym świadkiem kradzieży, to tuż po wojnie - zgłosiwszy się do muzeum po swoje obrazy - słyszał, że lepiej by było, gdyby się wycofał. Rodzina Marii Altmann po wojnie upomniała się o pięć obrazów Klimta i otrzymała odmowę. Podobnie było z kolekcją holenderskiego marszanda żydowskiego pochodzenia

Andrzej Wróblewski i parszywa edukacja [JARECKA]

repatriacyjnym na Zachód i jak z księżyca spadł w mieście Krakowie. Nie od razu wracał do wojennych przeżyć. Jego obrazy z pierwszych lat powojennych są prawie jak z pocieszających linijek Gary'ego. Po niebie toczą się wielkie koła gwiazd i planet. Oto - można sobie wyobrazić - człowiek podniósł wzrok, wcześniej

Książka o surrealiście Michelu Leirisie. Kim był człowiek, który całe życie notował sny?

surrealistycznym. Podróżnicy bez mapy i paszportu słowo/obraz terytoria Gdańsk Filmy, seriale, płyty, koncerty, książki, spektakle, wystawy, komiksy.Przez cały dzień i cały tydzień.Dołącz do nas na Facebooku.

"Weneckie tęsknoty" Joanny Pollakówny

urzeczenie trwa. Ewa Bieńkowska napisała parę lat temu książkę o sztuce weneckiej: "Co mówią kamienie...". Teraz ukazał się zbiór esejów o malarstwie weneckim zmarłej w zeszłym roku Joanny Pollakówny ("Weneckie tęsknoty", W.A.B., Warszawa 2003), pięknie zrecenzowany już przez Dorotę

"Solidarność" to pusty znak

Dorota Jarecka - Lech Wałęsa publikuje w internecie swoją teczkę, Anna Walentynowicz oskarża go, że był agentem, Wałęsa mówi, że Walentynowicz powinna go przeprosić, ona na to, że Wałęsę trzeba "oskalpować, a nie przepraszać". A ty właśnie teraz w Stoczni Gdańskiej z czterech tysięcy

Moja wioska ma milion mieszkańców

Dorota Jarecka: W czerwcu przez dwa tygodnie prowadziłaś w Iraku warsztaty dla artystów. Sztuka w Iraku? Ten kraj kojarzy się z wojną, zamachami. Aneta Szyłak: Ale nie Kurdystan. To region bezpieczny. W Sulejamanii działa uniwersytet, akademia sztuk pięknych, są galerie - jak goszcząca nas galeria

Jak Polska została sąsiadem Ameryki Południowej. Nowa geografia sztuki świata

;Transmissions. Sztuka we Wschodniej Europie i Ameryce Łacińskiej 1960-1980 z kolekcji MoMA". To obraz strategii tego muzeum, wystawione zostały głównie nowe nabytki. Siłą rzeczy pokaz miał wymiar polityczny. Dotyczy czasów dyktatur, zarówno w Europie Wschodniej, wtedy w strefie wpływów ZSRR, jak i w

Gabinet doktora Hitlera

białymi punktami - obraz tytułowego "Nieba nad Poznaniem" z 31 sierpnia 2003, na podłodze artysta rozłożył drewniane krążki. To negatywy śladów po kulach z polskich i niemieckich murów. A więc jest symetria? Nie ma. Praca wpisuje się ciekawie w debatę o historycznym doświadczeniu Polaków i

Warto nieść tę szafę

Dorota Jarecka: W Sopocie, niedaleko molo, stanie jutro wasza rzeźba dedykowana Romanowi Polańskiemu. Wielka stojąca samotnie na plaży szafa. Skąd się wzięła? Paweł Althamer: Z filmu "Dwaj ludzie z szafą". Kiedy zaproponowano mi realizację rzeźby, zaprosiłem do współpracy Jacka Adamasa

Płonące kwiaty dla Salvadora Allende - Alfred Lenica we Wrocławiu [JARECKA]

wirtuozerską technikę: farbę rozlewał, rozcierał, tworząc prześwity, spirale i zacieki. Krótko mówiąc: są to obrazy, które rozgrywają się w czasie. To, że są zapisem gestu i ruchu, Lenica podkreślał w tytułach takich, jak "Przebijanie" czy "Niewymuszona swoboda". Można powiedzieć, że do ich

Moja czaszka też się błyszczy

Rozmowa z Peterem Fussem* Dorota Jarecka: Zamalowuje pan cudze billboardy swoimi kompozycjami, głównie na tematy polityczne. Działa pan jako Peter Fuss. Nie ujawnia pan swojego nazwiska. Kim pan jest? Peter Fuss: Najczęściej to, co robię, jest określane jako street art. Ja sam nie określam się w

Klęczy i bluźni. Wystawa "Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce" w Zachęcie

samobójczej śmierci, serię "Jackie" stworzył po zamachu na Kennedy'ego, a znane z wielu barwnych wersji "Krzesło elektryczne" to obraz nieodwołanego wyroku oraz bezwzględności stosowanej w USA kary. Obrazy Warhola są zapisem traum i katastrof. Czyżby więc historię Polski ktoś chciał

Spłonie stodoła. Żydzi podzieleni

identyfikacji z rolą kata, performance może zapoczątkować nową dyskusję o Zagładzie zamiast poprawnego politycznie głaskania się po główkach". I dalej: "Nie sądzę, żeby tu doszło do trywializacji zbrodni w Jedwabnem. Większą trywializacją jest obraz Szoah pokazywany przez Hollywood, ale tutaj krytyki

Arbuz jest arbuzem. Sasnal w Warszawie

Tak mogłoby być, ponieważ kiedy widzimy dobry obraz, style przestają się liczyć. Tego arbuza akurat namalował Wilhelm Sasnal, oglądam go na wystawie jego najnowszych obrazów z lat 2011-12 w warszawskiej Fundacji Galerii Foksal. Martwa natura to sprawdzony gatunek. Ma ciekawe relacje z czasem

Leonardo w jasnych kolorach

Obraz "Św. Anna Samotrzeć" Leonarda z ok. 1500 r. przedstawiający świętą, siedzącą na jej kolanach Marię i bawiącego się u ich stóp małego Jezusa przeszedł ostatnio gruntowny proces czyszczenia. Według francuskich konserwatorów - zbyt gruntowny. Spod warstw werniksu ukazał się obraz

Nowosielski to malarz ekumeniczny

Dorota Jarecka: Z Pana książki o Nowosielskim wynika, że Pan o nim całe życie pisał, ale też, że długo Pan o nim nie pisał. Między rokiem 1969 a 1989, kiedy powstaje tekst "Realizm eschatologiczny Jerzego Nowosielskiego", ma Pan przerwę. Mieczysław Porębski: Tak? Nigdy by mi to do głowy

Kaprealizm nad Wisłą

politolog Piotr Forecki w ostatniej "Gazecie Świątecznej". Ogladając sztukę w Polsce, wypadałoby powiedzieć, że jednak dotarł. A że Maria Anna Potocka nie wystawiła Wróblewskiego? Jego "Rozstrzelań"? To chyba dobrze. Tutaj akurat nie poddała się modzie. Pokazała za to obrazy Marii Jaremy

Wysypiemy wywrotkę piasku

Dorota Jarecka: Miał pan się znaleźć w areszcie w Olsztynie. Warszawska Fundacja Galerii Foksal w ostatniej chwili zapłaciła za pana grzywnę. Za co miał pan być ukarany? Jacek Adamas: Za obrazę obyczajności publicznej. A tak naprawdę za moją aktywność na rzecz środowiska, za protesty przeciw

Być nowym centrum Europy Wschodniej

Dorota Jarecka: Ma Pani dane: wstępny konkursowy projekt budynku Christiana Kereza oraz terminy, które są coraz krótsze. Muzeum ma być zbudowane z funduszy europejskich na lata 2007-12. Zdąży Pani? Joanna Mytkowska: Według harmonogramu powinniśmy rozpocząć budowę w 2009 r. Muzeum

Ewa Kuryluk: Ktoś jest dla kogoś dobry

Rozmowa z Ewą Kuryluk autorką książki "Frascati" Dorota Jarecka: Kiedy czytałam "Frascati", miałam wrażenie, że to historia z "Goldiego", książki sprzed pięciu lat, tylko opowiedziana inaczej. Dzieciństwo na ul. Frascati w Warszawie, pobyt w Wiedniu, gdzie pani

Cenzura w Polsce, obojętność w Czechach

Dorota Jarecka: Czeska sztuka współczesna po raz trzeci w tym roku ma w Polsce kłopoty. Cenzura, protesty, donos do prokuratury. Najpierw we Wrocławiu, potem w Bytomiu, teraz w Bielsku-Białej. Kto jest temu winien? Polacy czy Czesi? William Hollister, kurator z Pragi: Kusi mnie, żeby powiedzieć

Hit: ''Skontrum''/ kit: ''My, Polacy''

. Conspero, 2011 Bełkotliwe obrazy Dudy-Gracza przetykane doskonałą fotografią reporterską Niedenthala. Zastanawiam się, z czym to porównać, i jestem bezradna. Powiedzmy, że ktoś wręcza mi torebkę od Prady, mówiąc, że to jest najlepsze do noszenia kartofli. Albo: władze Warszawy dają wreszcie Kerezowi

"Kurz", czyli Liban, Iran i Kuwejt w CSW. Czy Zachód może zrozumieć Wschód? [RECENZJA]

jest pokazywany właśnie w warszawskim CSW obraz sztuki artystów z Libanu, Iranu i Kuwejtu, bo te kraje są tutaj głównie reprezentowane, choć trzeba zaznaczyć, że spory udział ma przebywająca w krajach zachodniej Europy diaspora. Jest tylko jedno ale. Kiedy Europejczyk dostrzega w jakimś dziele sztuki

Kultura: Miało być lepiej, piękniej i mądrzej, a wyszło jak zwykle

Bartany "Jak być prawdziwym Finem", pracę Joanny Rajkowskiej "Painkiller" o tym, jak globalny przemysł wzmaga jednocześnie produkcję broni i środków przeciwbólowych, obrazy Luca Tuymansa i Wilhelma Sasnala, prace Mirosława Bałki, Wadima Zacharowa, Krystyny Piotrowskiej i Mariny

Świetna wystawa Mirosława Bałki w Łodzi

obrazami i ścianami o elementarnych kolorach i podziałach. Ale by typowo modernistycznej sprzeczności stało się zadość, trzeba dodać, że i ów gest został starty z powierzchni ścian, kiedy władze wprowadzały socrealizm. Bałka przekreśla dziś tę dialektykę, przypominając, że nie jesteśmy w nowoczesnym muzeum

Jak wiele tracisz, jeśli nie mieszkasz we Wrocławiu? Wyjątkowa wystawa w Warszawie

" Henryka Stażewskiego: dziewięć promieni światła puszczonych w niebo, które tworzą abstrakcyjny obraz. Przykro mi, stolico Od tej pory wznosi się we Wrocławiu fala sztuki jeszcze bardziej radykalnej i nowatorskiej, np. plener działań w krajobrazie "Ziemia Zgorzelecka" w 1971 r. czy