analiza testu gimnazjalnego

Justyna Suchecka

Egzamin gimnazjalny 2015. "Sprawdzian ciekawy, ale czy naprawdę tak chcemy uczyć historii?"

Egzamin gimnazjalny 2015. "Sprawdzian ciekawy, ale czy naprawdę tak chcemy uczyć historii?"

- Przecież nie uczymy historii tylko po to, by młody człowiek znał fakty i daty - mówi Tomasz Małkowski, autor podręczników do historii. A takie właśnie zadania zdominowały tegoroczny egzamin gimnazjalny.

Są wyniki egzaminu gimnazjalnego: język polski w miarę nieźle, matematyka słabiutko

Uczniowie III klas gimnazjów, którzy w kwietniu przystąpili do obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 68 proc. punktów możliwych do otrzymania, a za zadania z matematyki - 47 proc.

NIK. Testy uczniów źle oceniane, brak kontroli komisji

Testy są układane w niewłaściwy sposób, do tego nie brakuje błędów przy ocenianiu prac uczniów. A wśród świetnych egzaminatorów bez trudu i bez konsekwencji trwają także ci nierzetelni.

Ciekawość tematem rozprawki na egzaminie gimnazjalnym

23.04. Warszawa (PAP) - Pojęcie ciekawości było tematem rozprawki jaką uczniowie klas III gimnazjów musieli napisać podczas środowego egzaminu gimnazjalnego. Zadania jakie mieli rozwiązać podczas testu z języka polskiego odnosiły się też do książek, jako źródła wiedzy oraz przyjemności czytania

Rozumienie tekstu na gimnazjalnym egzaminie z języka obcego

25.04. Warszawa (PAP) - Rozumienie tekstu napisanego oraz tekstu odtworzonego z nagrania - takie zadania znalazły się w testach z języków obcych na poziomie podstawowym, rozwiązywanych przez uczniów III klas gimnazjów w piątek, w ostatnim dniu obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego. Gimnazjaliści

Po co gimnazjalistom taki egzamin?

Po co gimnazjalistom taki egzamin?

testu z polskiego. Że za łatwy. Według MEN gimnazjaliści są na tyle dojrzali, że większość materiału z historii (i innych kluczowych przedmiotów) przerobią w gimnazjum. W liceum zostanie tylko druga wojna światowa, trochę współczesności i zabiorą się do intelektualnych międzyepokowych analiz - np. jak

Senacka komisja.Nowelizacja o bezpłatnych podręcznikach - bez poprawek

celach tej ustawy nie ma jednej podstawowej rzeczy - jakości edukacji. Nigdzie nie mówi się, że teraz nasza edukacja będzie dzięki temu lepsza. Nikt nie mówi, że skoro polskie dzieci wspięły się na trzecie miejsce w Europie w testach gimnazjalnych to teraz będzie szansa, że będą na drugim miejscu"

Zadania egzaminacyjne, które budzą wątpliwości ekspertów związanych z CKE

Zadania egzaminacyjne, które budzą wątpliwości ekspertów związanych z CKE

Testy, jakie pisali szóstoklasiści, i egzamin gimnazjalny roiły się od błędów - twierdzą eksperci współpracujący z Centralną Komisją Egzaminacyjną. Czy wytykane przez specjalistów usterki mogły wpłynąć na rozumienie treści zadań? Zastrzeżenia do sprawdzianu szóstoklasisty 2015 Zadanie 2. Oprócz

Egzamin z historii to nie konkurs

Egzamin z historii to nie konkurs

, czy dana liczba jest podzielna przez 15. To również są umiejętności ze szkoły podstawowej. Zadań trudnych też było dużo. Każde zadanie, które sprawdza umiejętności myślenia chronologicznego, czy analiza tekstu, wymagająca wiedzy historycznej, jest dla uczniów trudne. We egzaminie gimnazjalnym z

Jak nie ulec testomanii, ale sprawdzić wiedzę

Jak nie ulec testomanii, ale sprawdzić wiedzę

Iwona Różańska, mama trzecioklasisty z podradomskich Kozienic.W arkuszach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, która przygotowuje egzamin gimnazjalny, zadania w większości są oparte o wyćwiczone wzory czy wyuczone daty. Takie "na rozumowanie" są rzadsze - można znaleźć pojedyncze w testach z

Awantura o zadanie nr. 32 - test gimnazjalny do poprawki?

Awantura o zadanie nr. 32 - test gimnazjalny do poprawki?

. Ani słowa o sprawdzaniu konkretnej wiedzy czy o lekturach.Tak zresztą wyglądały wszystkie egzaminy gimnazjalne od siedmiu lat. Uczniowie dostawali fragmenty prozy czy wiersze do analizy. A do rozprawek mogli dobrać dowolną lekturę.Marek Legutko: - Za pomocą testu sprawdzamy umiejętności uczniów, ale

Poznać szkołę po wynikach egzaminu

Poznać szkołę po wynikach egzaminu

nich wiedzy, jaką dają. Wolimy myśleć, że to tylko niewielki wycinek prawdy o szkole albo że wynik testu jest zniekształcony przez stres ucznia. Ale egzaminów nie można lekceważyć, bo to dość reprezentatywna próba zadań i jedyna metoda porównawcza w skali kraju. Dlaczego EWD nie stosuje się także w

Precz z maturą

tematy były wczoraj, na egzaminie polskiego, czyli w pierwszym dniu matury. Dzisiaj z kolei będziemy rozważać, czy zadania z matematyki były łatwe, czy trudne i jak bardzo zbliżyły się poziomem do testów gimnazjalnych. Lubimy to przecież. Ale z drugiej strony notorycznie na maturę narzekamy. Każdego

MEN uratuje gimnazjalistów!

MEN uratuje gimnazjalistów!

W piątek dyrektor Legutko mówił, że uczniowie ze szkół, w których nie były przerabiane wszystkie obowiązkowe lektury, nie mogą liczyć na ulgowe traktowanie przy ocenie części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego. Teraz CKE chce im pomóc. Ale jeszcze nie wie jak. Tydzień temu test humanistyczny

Młodzi nie chcą filozofii. I bardzo dobrze

Młodzi nie chcą filozofii. I bardzo dobrze

wymaga dużego nakładu energii i czasu, natomiast, korzyści, jakie przynoszą, są problematyczne, nieoczywiste. Trudne, a nawet niemożliwe do zweryfikowania w testach czy ankietach. Dlatego nie ma szans na filozofię we współczesnej szkole. Podobnie na współczesnych uniwersytetach, gdzie studenci, z

Marcin Smolik: Nie oblewać na potęgę

Marcin Smolik: Nie oblewać na potęgę

wydaje, że jak pytanie jest krótkie, to jest złe. I czasem mam wrażenie, że o testomanii mówią ci, którzy tak naprawdę nie widzieli naszych arkuszy. Inaczej wiedzieliby, że testomanii nie ma, a samo nazywanie arkusza "testem" to głównie dla wygody, bo słowo jest krótsze. Krótkie, zamknięte

Szkołę psuje średnia, więc wyrzućmy te jedynki, dwójki i szóstki [list]

jednego semestru kilkanaście ocen cząstkowych. Jedne są za czytanie ze zrozumieniem, inne za dyktanda, jeszcze inne za test z gramatyki itd. Jan jest więc oceniany za wiele różnych umiejętności, za wiedzę itd. Wszystkie oceny Jana na koniec semestru (później roku) trafią do maszynki, która dzięki średniej

Praga odstaje w nauce od reszty Warszawy

Praga odstaje w nauce od reszty Warszawy

np. w Śródmieściu czy na Ursynowie.Bardziej stanowczo wypowiada się w tej sprawie prof. Putkiewicz: - Praskie szkoły muszą zdecydowanie się zmieniać. Potrzebne są dobre programy naprawcze, które powstaną na podstawie analizy wyników dzieci w egzaminie gimnazjalnym i sprawdzianie po podstawówce.Panią

Dyrektor CKE odchodzi za błędy w maturze

Dyrektor CKE odchodzi za błędy w maturze

egzaminu CKE przeciekła do internetu. Legutko tłumaczył: - To "wina nieodpowiedzialnych dyrektorów szkół".Potem na egzaminie gimnazjalnym znalazło się zadanie (najwyżej punktowane) sprawdzające znajomość lektur, choć test powinien sprawdzać kompetencje uczniów, nie szczegółową wiedzę. Efekt - co

Czego się boją nauczyciele? [Cykl "Wyborczej": Znów za rok matura, cz. 2]

Czego się boją nauczyciele? [Cykl "Wyborczej": Znów za rok matura, cz. 2]

sytuacjach. Rozwiązanie testu, przy odpowiednich podstawach, nie stanowi problemu. Zadania na nowej maturze, tak jak wcześniej, są bardzo schematyczne, czyli zbudowane według ogólnie przyjętego modelu. Dużo więcej w podobnym czasie ELŻBIETA,uczy geografii od 18 lat, liceum w mieście powiatowym Niepokoi mnie

Szef CKE o porażce maturzystów na matematyce: Zabrakło im motywacji

Szef CKE o porażce maturzystów na matematyce: Zabrakło im motywacji

nie zdało, niż zdało. Nie ukrywam, że w pierwszej chwili byłem zaniepokojony. Ale jeszcze przed ogłoszeniem wyników poprosiłem o analizę tegorocznego egzaminu. Dostałem pięć ekspertyz. Wynika z nich, że arkusz - jeśli chodzi o poziom sprawdzanych umiejętności - niczym nie odbiegał od tych z lat

Dobrze, że patriotyzm, źle, że w tym kształcie! - list

Dobrze, że patriotyzm, źle, że w tym kształcie! - list

i system wartości młodego człowieka. Wtorkowy egzamin gimnazjalny pozostał w dużym stopniu niezauważony w mediach. Nie chodzi mi naturalnie o związane z egzaminem newsy, ale o głębsze analizy i oceny. Kształt egzaminu, jego formuła i zapisane pomiędzy poszczególnymi poleceniami, niezwerbalizowane

Co trzeci maturzysta nie zdałby matematyki

Co trzeci maturzysta nie zdałby matematyki

-pomorskiego.Średnie wyniki testów z poszczególnych przedmiotów (żeby zaliczyć, trzeba uzyskać minimum 30 proc. punktów) też nie zachwycają - polski 41,5 proc., matematyka 40,3 proc. Znacznie lepiej jest z językiem angielskim (na poziomie podstawowym) - ponad 60 proc. Budujące są też wyniki z egzaminu na poziomie

Co wie o hymnie Polak mały

większość ludzi nie pamięta, czy w końcu śpiewa się "kiedy", czy "póki". To pytanie w teście nie sprawdziło więc ani wiedzy historycznej, ani językowej - gimnazjaliści przeszli jedynie quiz, czy tekst hymnu wystarczająco dobrze wykuli na pamięć. W ten sposób autorzy testu utrwalili obraz

Matematyczni analfabeci

dobierających ludzi w pary dzięki algorytmom i analizie danych po cyberwojny. ) Każdy może zrozumieć matematykę Amerykański system edukacji dość dobrze radzi sobie z wyłapywaniem zdolniejszych uczniów. Na poziomie gimnazjalnym czy licealnym wysyłani są na specjalne zajęcia w lokalnych college'ach. Gorzej jest z

Skróty zadań w konkursie "Grasz o staż"

different countries using historical data stored in Excel files. Autorzy zadania: Risk Internal Support Team, Thomson Reuters Risk management Create a test concerning on a new version of financial software which has been just delivered and installed at a dedicated testing environment of Forex Market Prepare

Program nauczania historii jest do bani

samego początku. Mimo to jest realizowana w szkołach gimnazjalnych, a 1 września 2012 r. wejdzie do liceów. To bardzo źle. Równie krytyczni jak pan są prezes PiS Jarosław Kaczyński i prof. Andrzej Nowak. Ich zdaniem minister Hall rujnuje edukację historyczną młodych Polaków: historii jest w szkołach

W Polsce są szkoły - uniwersytetów nie ma

semestrze albo oddaje plagiaty. I dlatego potem pracodawcy się dziwią, że z uczelni wychodzą półanalfabeci, którzy nie są w stanie napisać raportu na dwóch kartkach papieru, albo na precyzyjne pytania odpowiadają chaotycznym słowotokiem.Polskie uczelnie między wymogami rynku, tradycją i nauką: analiza w

Jak warszawski powstaniec zdobył NASA

aparatów fotograficznych. Wszystkie zostały wyłączone na początku 1990 r., żeby zaoszczędzić energię, ale również dlatego, że już nie istnieją programy potrzebne do analizy tych zdjęć. Obecnie NASA zleca sondzie mierzenie pól magnetycznych, właściwości fal plazmy i promieniowania kosmicznego. Jednym z

Nauczyciele piszą do Dominiki Wielowieyskiej [listy]

rozeznania tematu oświatowego i naruszenia wygody decydentów oświatowych, którzy kompletnie nie mając kompetencji naukowych, dydaktycznych, nadzorują system. Jak ukryć niewiedzę? Proszę bardzo: wprowadzając niewolę paragrafów, wytwarzając potwory edukacyjne - patrz test i licealne bloki i tę komputerową

Jak odwrócić załamanie demograficzne w Polsce [list]

, i nauczyciela. Wzajemne zapoznanie i oceny. Zdobycie swego miejsca w nowym zespole. Adaptacja, nerwy, frustracja. I na końcu - ok. dwóch miesięcy tracimy na egzaminy, testy, matury, prace dyplomowe, wypisywanie świadectw, uroczystości zakończenia danego etapu. Ile czasu tracimy? W procesie edukacji

Jak przegrzewa się mózg, czyli Homo sapiens na zakręcie

-skutkowe. Widać to na egzaminach. Kiedy jest test wyboru - nie ma problemu. Ale gdy są pytania otwarte - noty pikują. Dobitnie pokazały to ostatnie testy gimnazjalne, których wyniki jedna z nauczycielek określiła jako "masakryczne". Egzaminatorzy podkreślali brak zdolności samodzielnego myślenia

100 lat temu umarł Bolesław Prus. Kogo to obchodzi?

szkołach coraz mniej czyta, a programy języka polskiego coraz bardziej wyjałowia się z lektur... Na sześć lat gimnazjalnej i licealnej nauki przewidziano ledwie kilkanaście książek. Lalka - jako jedna z dwóch licealnych lektur grubszych - na szczęście ocalała. Póki jeszcze figuruje w spisach lektur

Jak wypadły egzaminy szkolne

autorzy sporządzonej w 2002 roku analizy - doc. Jerzy Bański, dr Mariusz Kowalski i mgr Przemysław Śleszyński -tłumaczą różnice regionalne także tym, że silniejsze tradycje regionalne i tradycyjny model rodziny korzystnie wpływają na wyniki kształcenia. - Tym bardziej potrzebne jest wprowadzenie programu

Podziemne życie Ewy H.

. Prawdziwy wstyd, upokorzenie jest przede mną. Na tyle już jednak się zmieniam, że niedługo później odważam się wreszcie wyjść z domu w damskim ubraniu. Fachowo to się nazywa "test realnego życia". Chodzi o to, by na długo przed definitywnym, nieodwracalnym zabiegiem popróbować życia zgodnego z

Wal się, szkoło

nich nigdy nie była chwalona, ma zaniżoną samoocenę. Na testach, gdy trafi im się pytanie otwarte, wymagające ich samodzielnego myślenia, nie odpowiadają. Nie wierzą, że mogą myśleć, że ich zdanie może się liczyć. Dla nas sukcesem jest to, że stu uczniów przystąpi do egzaminu gimnazjalnego. Niech mają

Gdańsk. Historia i etos

fałszywie przedstawianym jako zawsze polskim - od piastowskiej kolebki. Test Batorego Nie ma wątpliwości, że mimo licznej obecności Polaków, Szkotów, Holendrów, Żydów, Anglików - począwszy od XIV wieku językiem ulicy w Gdańsku był niemiecki. Nie było to w ówczesnej środkowej Europie takie nadzwyczajne